Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Utåt en satsning – inåt en nedskärning

Replik på replik av Olov Carlsson och Anna Werkström på den liberala ledarsidan på Allehanda.se den 21/10. Hade Carlsson varit Pinocchio skulle nog hans näsa ha vuxit en bra bit.

Annons

Replik på replik av Olov Carlsson och Anna Werkström på den liberala ledarsidan på Allehanda.se den 21/10.

Jag tog i måndags del av den replik som chefen för nyhetsdivisionen på SVT, Olov Carlsson, levererade angående framtiden för regional-tv. Och jag tänkte som så att hade han varit Pinocchio skulle nog hans näsa ha vuxit en bra bit.

Företagets budskap utåt och budskapet inåt är inte enäggstvillingar direkt. Utåt frammanas bilden av en satsning. Inåt skall såväl personal som sändningstid försvinna.

Medieskugga råder i den sydligaste tredjedelen av Sverige, konstaterar Carlsson. Säkert sant. Men skuggan ligger i flera fall bara några kilometer från existerande redaktioner och får därför mest ses som ett ledningsproblem.

Säkert är den tilltagande byråkratiseringen av SVT och de senaste årens högkonjunktur för sammanträden och mellanchefer en starkt bidragande orsak till att tid för bevakning saknas.

Mittnytt, Jämtlandsnytt, Västerbottensnytt och Nordnytt skall inte försvinna, framhåller Carlsson. Men namnen skall ju ändras har vi hört. Och den särprägel, identitet och egenart som en välbekant och välförankrad programledare innebär skall ju också försvinna?

De är som tryckpressar eller servrar, anser Carlsson. För honom tycks Rapport utan minsta problem kunna sändas från Calcutta.

Och att det blir mer journalistik med mindre folk är svårt att se – när flyttlassen rullar söderut.

Dråpslaget kommer dock sannolikt när SVT:s tablåutredning lägger sitt förslag. Sändningstiden förkortas kraftigt har vi förstått. Fem minuter har nämnts – eller sju. Ett effektivt hinder för att granska och skapa sammanhang i journalistiken.

Granskningar får ligga på webben har vi fått höra. För det är där som framtiden finns. Och kanske är det så. Men inte just nu i varje fall. På de senaste fem åren har tittningen på regionala nyheter ökat kraftigt – med sådär 20-30 procent så vitt man kan se.

Och regionala nyheter är ett av SVT:s riktigt starka varumärken. Medan vi på webben ännu är svaga. Så att skrota det mesta av livesändningarna inom regional-tv blir detsamma som att vända 800 000 tittare ryggen.

Kvalitén skall bevaras, lovar Olof Carlsson. Men den är redan under kraftig erosion. Specialkompetensen fotograf håller på att skrotas – liksom specialkompetensen redigerare. Och fortsättning följer alltså.

Billigt – javisst! Men bra? Näsan växer.

Tomas Tiberg

reporter Mittnytt

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons