Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Utanför Norrtågs ansvarsområde?

Annons

Force Majeure, vilket skönt begrepp att luta sig tillbaka mot för ansvariga på Norrtåg.

Om banvallen översvämmas i Kramfors så upphör ansvaret att forsla resenärer mellan Ö-vik och Umeå, speciellt dagar och tider med ett lägre antal resenärer. Vägen mellan Ö-vik och Umeå är framkomlig utan problem, men ersättningstrafik är inte att tänka på. Det ligger utanför Norrtågs ansvarsområde.

Vanligtvis så hävdas begreppet Force Majeure när det är hinder som står utom ens makt att påverka. Så är inte fallet med Norrtåg. De kan visserligen inte påverka den spårbundna trafiken i Kramfors, men de kan visst ersätta den spårbundna trafiken med icke spårbunden ersättningstrafik i form av Bussar eller taxi, beroende på antal resenärer. Större delen resenärer har ett uppdrag, ett åtagande, ett ansvar att uppfylla då de reser till annan ort.

Resenärens tid och resenärens åtaganden är inte av intresse för Norrtåg. Att sno ihop ett förtroende verkar inte heller ligga i Norrtågs intresse.

Jag är fullkomligt övertygad om att ett så lågt ansvarstagande vad gäller allmänna och skattefinansierade kommunikationer, går endast att finna i glesbefolkade Norrlandskommuner med tungrott socialdemokratiskt styre.

Jag är för infrastrukturell utbyggnad, men skulle aldrig välja Norrtåg om jag har tider att passa.

KR

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons