Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trafikverkets nya dikningspolicy

Problematiken i Herrsjön med minskad bredd på vägbanan efter vägåtgärder är ingalunda ett isolerat problem.

Annons

I Härnösands kommun finns ett flertal exempel på vägar som fått radikalt minskad bredd efter vägarbeten som utförts 2013. Vägar som vid tidigare underhåll behållit ursprunglig bredd.

Trafikverket försöker få längre intervaller mellan underhållsinsatserna. Vad har man då gjort? För att få bättre avrinning så "överbomberar" man små grusade landsbygdsvägar. Man dikar helt enkelt ur vägkroppen och diket börjar långt in på vägbanan.

Materialet i vägbanan är lätt att gräva i.

Vid någon enstaka meters avvikelse från mittlinjen så befinner sig trafikanten på ett sluttande plan. Det blir omöjligt att mötas eftersom man då måste framföra fordonet i diket.

Efter sådana gärningar behövs betydligt fler mötesplatser men det blir säkert för dyrt med sådana åtgärder. De kanske helt eliminerar vinsterna man får genom att dika i vägkroppen

Någon psykologisk problematik är det inte fråga om.

Inge Vidare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons