Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svensk Handel Härnösand: Hotellet positivt för utvecklingen

/

Annons

Till Härnösands kommun, samhällsförvaltningen. Synpunkter angående detaljplan för hotell på Kanaludden.

Vi inom Svensk Handel Härnösand (SHH) har länge saknat ett hotell/konferensanläggning av klass. Vi anser att ett hotell av denna dignitet skulle ge många positiva effekter för centrum och besöksnäringen samt gynna centrums positiva utveckling. Många är de tillfällen då föreningar, företag, kommun, länsstyrelse etcetera valt att förlägga boende, utbildning och besök till hotell på andra orter.

Vi har inget att invända mot detaljplanen, placeringen eller utformningen av hotellet. Detaljplanen anser vi vara mycket noggrann och utförd med beaktande av alla aspekter ett bygge av denna storlek kräver. Formspråket i skisserna känns fräscha och moderna samt passar väl ihop med den futuristiska simhallen. Den kulturhistoriskt viktiga Östanbäcken på andra sidan Brunnshusleden, ligger 60 meter från det planerade hotellet och vi anser inte att byggnaden på något sätt inverkar negativt på detta område.

Vi anser att man bör lyssna på Patrik Attini angående placering och utförande av ett hotell i Härnösand. Hans önskan är att bygga ett upplevelsehotell i samklang med badhusets fördelar och service. Förslaget från Attini att samordna badhuset med hotellet, ger positiva effekter för både hotellet, badhuset och kommunen. Således gynnar det hela Härnösand.

I stället för att söka efter fel i placering och estetik kring detaljplanen bör man som härnösandsbo kratta manegen för denne duktige entreprenör och se till att bygget inte stöter på något ytterligare hinder som försenar byggstarten.

Föreningen Utveckla Härnösand tycker att placeringen och höjden på hotellet inte passar in i området och för en kraftfull kampanj för att se till att det inte byggs något hotell på denna plats. Vi inom SHH anser det mycket viktigare att över huvud taget få till ett hotell än att utöva personliga tyckanden om placering och estetik.

Som jämförelse uttryckte Lubbe Nordström år 1935, i jubileumstidningen Härnösand 350 år, att staden förfulades när den bit för bit förvandlas från en trästad till en stenstad. Han nämnde speciellt Riksbankens stenkub och Tobaksmonopolet. I dag kan man inte med bästa vilja i världen anse att dessa byggnader är förfulande för vår stad.

■■ För fler insändare, klicka här.

Vid uppförandet av Eiffeltornet var detta den mest hatade och fulaste byggnaden i hela Europa. Det skulle nog ingen säga i dag utan det är en byggnad som visserligen inte passar in i övrig bebyggelse i Paris men den är ett gigantiskt landmärke som drar turister och får mycket stor positiv uppmärksamhet.

Till skillnad från Utveckla Härnösand anser vi köpmän att man bör göra ett nytt landmärke för staden. Att det blir unikt och kanske inte passar in gör bara att staden får större uppmärksamhet. Jämför gärna bilderna på det nya snövita kulturhuset i Umeå. Där har vi ytterligare en byggnad som skiljer sig markant från omgivningen och ligger vid älven i direkt kontakt med gamla kulturbyggnader.

SHH anser att uppförandet av ett centralt beläget uppmärksammat hotell skulle vara den enskilt största faktorn för en positiv utveckling inom handeln. Detta tillsammans med alla de idéer för centrum och Härnösand, som nu håller på att ta form bland Svensk Handel Härnösand, Handelsplats, HNEF, Fastighetsägarna och kommunen, gör att vi ser fram emot en ljus framtid för Härnösand.

Personligen tycker undertecknad att designen på hotellet gärna får vara mer extrem och unik än på hotellskisserna, så att det pratas än mer om denna byggnad och lockar långväga gäster att beskåda detta underverk. Ett extremare härnösandskt Turning Torso kanske? Eller varför inte bygga ett Waterhotel som sträcker sig över kanalen till Mellanholmen med möjlighet att färdas med båt under hotellet. Med en brygga direkt vid hotellet. På taket en underbart designad restaurang/bar med utsikt över staden.

Låt fantasin och kreativiteten flöda. Utmana gamla statiska tankesätt. Låt hotellet bli Härnösands nya attraktion. Ett nytt modernt landmärke.

Svensk Handel Härnösand

Mikael Kalling, ordförande

■■ Läs och kommentera insändare på Ordet fritts Facebooksida .

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons