Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Samtrans och väntetiderna

Annons
Samtrans och väntetiderna

Som vi alla känner till skall alla samhällsbetalda resor beställas via Samtrans i Ånge.

Tyvärr är väntetiderna på telesvar för långa, vilket snarast måste åtgärdas, lämpligast genom förstärkta resurser både vad gäller telefonister och linjer in. Detta då vi som har färdtjänst oftast tvingas beställa våra bilar via mobiltelefoner, vilket är betydligt dyrare än ett samtal från fasta telefoner.

Min och säkert många andra färdtjänstberättigades förslag är således att Samtrans får ett 020-nummer, vilket innebär att jag som beställare av färdtjänstresor endast betalar en samtalsmarkering.

Som det är i dag kan jag få vänta på svar i upp till fem minuter, vilket innebär en telekostnad på cirka 30 kronor då varje minut för samtal ringda från mobiltelefon utgör en kostnad på cirka sex kronor minuten för att beställa färdtjänstresor där tider för resor ej är att förutses. Om man slår ihop telekostnad och resekostnad blir detta cirka 55 kronor för en resa, plus 30 kronor i telefonkostnad. Tur och retur Rö-Härnösand - Rö kostar det mig således cirka 170 kronor som exempel.

Då telefonkostnaden utgör en stor del av resans kostnad måste det anses av högsta prioritet att snarast komma till rätta med de långa telefonköerna, vilket absolut inte har med telefonisterna att göra utan helt enkelt beror på att samtalsbelastningen ej står i relation till antalet fysiska personer som sitter och svarar.

Andreas Menzel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons