Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Resenärerna ska kunna se hur snart bussen kommer

/

Information till resenärer är prioriterat. Länet kommer att få realtidsskyltar som visar antal minuter det är kvar till bussens ankomst.

Annons

Svar till Sverker Ågren (KD) på Allehanda.se den 8/1.

Information till resenärer är prioriterat. Ett antal åtgärder är genomförda och fler väntas under 2014. Bland annat så kommer länet att få realtidsskyltar som visar antal minuter det är kvar till bussens ankomst. Detta är möjligt efter biljettsystembytet som genomfördes i mars 2013 då våra bussar utrustades med GPS. Det innebär att resenärer kan följa bussens ankomst per minut.

April 2013 lanserade vi en ny webb. Webben är responsiv, vilket betyder att webbsidan anpassar sig till läsplatta, mobiltelefon eller dator. En viktig investering då webben kommer att kopplas ihop med realtidssystemet för att möjliggöra lättillgänglig och aktuell trafikinformation. Webben har även tillgänglighetsanpassats med Talande webb.

Vad gäller Norrtåg så vet du som ordförande i landstingets Regionala nämnd, där landstinget är finansiär till Norrtåg, att det enligt avtal är Norrtågs operatör (Botniatåg AB) som har det fulla ansvaret för information och marknadsföring till resenär. Sedan har vi möjlighet att i samverkan med Botniatåg påverka information och marknadsföring.

Du är välkommen till de medlemsmöten som du bjudits in till. I det forumet tar vi upp aktuella delar i vår verksamhet, och deltagare lyfter sina funderingar och frågor.

Bengt Sörlin (M)

ordförande Kollektivtrafikmyndigheten

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons