Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Räcker kunskaperna

Annons
Räcker kunskaperna

Härnösandsborna inbjuds till att i teatern skapa "Framtidsstaden". Kommunens visionsarbete "Vision 2006" ska presenteras. Men någon längre redovisning blir det inte tal om, utan efter en kort inledning ska närvarande medborgare grupperas om tio vid varje bord i foajén. Där ska man samla ihop medborgarnas synpunkter och förslag för framtiden. Samt diskutera kommunens budgetplaner och tala om för politikerna vilka områden som ska prioriteras.

Men - nu kan man fråga sig om de olika bordsgrupperna har tillräckligt med kunskaper om kommunalt planerings- och budgetarbete?! Skälet till att samlingen i teatersalongen skall bli så kort, är att "ingen ska tvingas till att tala i mikrofon till alla som kommit dit". I stället raskt ut till foajéns bord för att "spåna".

Men - hur är det då med pedagogiken? Bör inte deltagarna (som ju inte kan kommunalt planerings- och budgetarbete) efter hälsningsanförandet, få sig en "lektion" i hur arbetet utförs i kommunen? Till exempel få veta skillnaden i politikernas planering och de idéer som tjänstemännen för fram i lokalpressen. Politikerna har ju målen och medlen. Få veta grunderna för hur en budget skapas och vilka begränsningar som skatteintäkterna utgör? Medlens mångfald är ju nu folkets tro. Då kanske det finns människor och inte bara politiker, vid de olika borden och att de uppslag de där lämnar är någorlunda verklighetsnära.

Sten Thuf

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons