Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Mest
läst

Nivågruppering av elever

Annons

Den allra första typen av grundskola kom på sextiotalet och kallades då enhetsskola. Då var eleverna i årskurs nio nivågrupperade efter prestationer.
Eleverna delades i åk 9 upp efter vilka skolor (gymnasium, yrkesskola med mera) och ämnen de skulle välja när de gick vidare i sina studier. Dessutom fanns i denna skola också specialklasser för elever som hade mycket svårare än andra elever att klara av skolan.

Från och med början av 1970-talet kom en ny läroplan, och nu ändrades också skolans namn till grundskola. Eleverna skulle, enligt våra politiker, inte nivågrupperas efter intelligens längre.
Detta kan vara bra på ett sätt men inte bra på annat sätt. Med en blandning av intelligensnivån hos eleverna får läraren antingen endast tid med de svagpresterande och har inte tid att intressera sig för de högpresterande. Eller tvärtom.

Båda delarna är lika illa. Intelligenta elever som inte sporras kan slappna av och resignera. Deras resultat kan dala vilket naturligtvis inte är meningen. De svagpresterande eleverna tar mycken tid i anspråk då de behöver mer hjälp och tar längre tid på sig att göra uppgifterna.
Var de gamla specialklasserna så dåliga? For eleverna som gick i dessa specialklasser illa på något sätt? Blev specialklassernas elever mer mobbade än dagens svagpresterande elever?

Själv var jag klassföreståndare i 9 ha (ha = inriktning till handelsämnen i gymnasiet = gamla DK-linjen), med många timmar i samma klass och endast halv klass. En idealisk undervisningssituation för en lärare. Något att längta tillbaka till och nostalgiskt minnas.

Eftersom eleverna är så kolossalt olika kan man inte dra alla över en kam. Alla har till exempel inte förutsättning för teoretiska studier. Andra åter är mer lämpade för praktiska ämnen. Då andra åter inte vill annat än att läsa och lära sig teoretiska saker.
Varför får vi människor och särskilt då våra barn inte vara olika? Får vi verkligen syssla med det som vi passar för och vill så blir vi också en mycket lyckligare individ.

Jag önskar verkligen att högsta hönsen inom skolans värld skall få upp ögonen för dessa olikheter hos de unga människorna och även inrätta skolan därefter.



MAJ-BRITT NORDSTRÖM
PENSIONERAD HÖGSTADIELÄRARE

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons