Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Naivt att tro att information löser alla problem med kollektivtrafiken

/

I oktober 2013 tvingades Din tur manuellt räkna på min sambos resande och fann att hon betalat 3 000 kronor för mycket.

Annons

Jag häpnade när jag läste Bengt Sörlins svar till Sverker Ågren på Allehanda.se den 12/2Sverker tar den 8/1 upp några av många problem kollektivtrafiken har, men flera av frågorna väljer Bengt att ej svara på.

Biljettsystemet: sedan i somras har jag fört en kamp med Din tur om min sambos feldebiterade kort. Först tillstod man inte problemet, men i september erkände man. I oktober 2013 tvingades de manuellt räkna på hennes resande och fann att hon betalat 3 000 kronor för mycket, vilket då ersattes. I skrivandes stund 12/2 dras det fortfarande för mycket. Detta elva månader efter systemet införts.

Norrtåg ställs tyvärr fortfarande in ofta och förseningar är inte ovanliga. Ersättningstrafiken fungerar dåligt. Ibland hänvisas till nästa tåg. I andra fall ersätts det med buss och då är det inte ovanligt att vissa stationer undantas, till exempel Kramfors. Vid resor Härnösand-Sollefteå med byte från tåg till buss i Kramfors så håller man aldrig bussen vid ersättningstrafik trots att ersättningsbussen kommer fram någon minut efter bussens avgångstid. Detta medför 40 minuter förlorad arbetstid för pendlare.

I mitt arbete som fotograf brukar jag nyttja tåget. På detta vis kan jag utnyttja tågresan till att arbeta. Nu har dock Norrtåg infört något nytt som försvårar detta. 80 platser kan bokas, vilket medför att jag kan sätta mig och jobba i Härnösand och i Kramfors bli uppkörd för att en person med bokad biljett kliver ombord. För med resekort finns ingen möjlighet att boka. När jag pendlade med SJ till Stockholm på slutet av 90-talet gick det att boka plats. Kanske Norrtåg kommer dit i framtiden också, 20 år efter Sj. Bengt, att tro att problemen löses med nytt informationssystem är rent naivt.

Lasse Näsström

Härnösand

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons