Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lönsamt i längden att lägga order till BAE

/
  • Hägglunds vd Tommy Gustafsson-Rask ger startnyckeln till en BvS10 till FMV:s generaldirektör Lena Erixon i maj 2013.

Alliansregeringen har kunnat ta lärdom av embryot till Bvs och lagt orden till BAE Systems eftersom det behövdes en ersättare till Stridsfordon 90.

Annons

Sen replik till försvarsminister Karin Enström (M) och Lena Asplund (M), införd på Allehanda.se den 24 september.

Visst är det glädjande att BAE Systems har fått en order om 100 Bvs10. Men jag vill backa klockan till 1991-1994 då Anders Björk (M) var försvarsminister. Han tyckte att Hägglunds Vehicle AB:s splitterskyddade bandvagn var för dyr. Han ville istället köpa östtyska splitterskyddade och så blev det gjort, vilket skulle visa sig senare vara en dålig affär. Den Bv 206, med plastkaross, som Hägglunds hade gav för dåligt skydd för besättningen på utlandsuppdrag, därför hade Hägglunds tagit fram fyra försöksfordon som gav bättre skydd.

1994 hade Sveriges fått en socialdemokratisk regering. Hägglunds var i en mycket besvärlig situation då de var på väg att förlora det ena benet av sin produktmix. Då trädde den socialdemokratiska regeringen in via FMV och beställde 25 stycken Bvs, vilket var embryot till dagens Bvs/Bvs10.

Statsminister Göran Persson och regeringens vilja var tydlig både ur försvarspolitisk, närings- och arbetsmarknadspolitisk synpunkt. Göran förstod vidden och vikten av att Sverige och Norden har en förvarsindustri som ligger i framkant. Att ha en inhemsk tillverkare av splitterskyddade bandvagnar samtidigt som att man av arbetspolitiska och näringspolitiska skäl la orden hos Hägglunds var en fullträff för alla. Det är ju så att om inte Sverige lägger en order till en inhemsk tillverkare är ju produkten död. Det senaste beviset för detta är Alligator för efter orden till Patria valde BAE Systems att lägga ner projektet.

Projektet Bvs visar vad S-politiken kan göra och att det kan kosta mera initialt men att det långsiktigt har visat sig att man får mångfalt tillbaka. Inte minst till glädje för 100-tals anställda vid Hägglunds och BAE Systems samt underleverantörer i Ö-viks kommun. Det har levererats cirka 1 000 stycken fordon.

Mer konkret betyder det att om inte vi haft den socialdemokratiska regeringen som lade första Bvs-orden så hade ni inte haft något att glädja Ö-viks kommun med och inget att skriva om.

Så över till något som är närmare i tiden, orden till Patria, Alliansregeringen har kunnat ta lärdom av embryot till Bvs och lagt orden till BAE Systems eftersom det behövdes en ersättare till Stridsfordon 90.

Sedan till Dan Olsson (C) som på Torget i Ö-vik metaforiskt upprepade frågan, jag tror det var till Glenn Nordlund (S) eller Christina Karlsson (S), "Få dä köste hur mycket som helst?".

Jag tror att om Sverige nu också hade satsat här så hade det kommit att återbetalats mångfalt tillbaka till Sverige, näringspolitiskt och till de anställda på BAE Systems som nu i stället miste sina jobb på grund av den uteblivna orden. Alligator var en vagn med ny teknik och som hade blivit en bra ersättare till Strf 90.

En som var med då

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons