Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lärarna robotiseras i skolan

Tillåts detta robotiserande av lärare så kommer Sveriges skolor att backa flera decennier, allt under parollen kunskapsskolan.

Annons

Fackfolk inom skolområdet, hur länge ska ni stillatigande åse och åhöra utbildningsminister Björklund med Alliansregeringens goda minne, låta skoldebatten sjunka ner allt djupare i sina gamla hjulspår?

I mitten av 1900-talet fungerade skolsystemet som ett klassamhälle i miniatyr. Barn från arbetar- eller jordbrukarhem var nästa helt utestängda från de teoretiska utbildningarna. De teoretiska utbildningsvägarna realskola och gymnasium var aldrig avsedda för att motta någon större andel av befolkningen.

Vid denna tidpunkt ansåg man att samspelet mellan skola och samhälle måste utvecklas. Det ansågs även nödvändigt att ge kunskap om samhället och få de unga att känna delaktighet i dess utformning.

Demokratiseringen av utbildningsväsendet betydde först och främst en allmän medborgarskola, som kunde ge en hög kulturell standard åt hela folket. Skolkommissionen i Varberg 1946, (Som bestod av samtliga politiska partier i riksdagen), kom fram till en huvudlinje: Hela befolkningens nivå ska höjas genom en successiv förlängning av skolplikten till nio år. Skolans arbetssätt skulle förändras från sin auktoritära form till samverkan och självständighet

År 1950 fattade en enig riksdag beslut om en successiv övergång till den nya skolformen. Därmed hade statsmakterna tagit ställning till hur demokratiseringen av skolan skulle genomföras. Genom en ny öppenhet utvecklades de kommunikativa ämnena, samt infördes engelska och samhällskunskap. Större krav ställdes på lärare, vilket gjorde att utbildningen förbättrades genom samarbete mellan samhälle, forskning och skola. Den svenska skolan visade sig växa fram till den mest kreativa och nytänkande i Europa, på grund av sin utveckling från enfald till mångfald. Förtecknen för den nya skolan var utveckling av de samarbetsformer, som var nödvändiga för att möta det nya mångkulturella och tekniska samhället som växte fram.

I och med Alliansregeringens finansiella inriktning, valde man att sänka skatten för de välbeställda i samhället, samtidigt som regeringen minskade bemanningen på våra skolor. Följaktligen sjönk skolresultaten. Vill Alliansregeringen vidkännas detta misstag? Nej – istället gäller det att utse någon annan syndabock.

Lärosätena har gjort ett dåligt jobb och därmed är våra pedagoger underutbildade!

M: "Men det kan vi i Alliansregeringen fixa. Ni får köpa er en legitimation av oss så är problemet löst. Nej förresten, vi kan satsa en slant på en del av er så har vi åtminstone fått till ett A-lag och ett större B-lag. Men glöm inte bort att det är vi politiker som avgör vilka egenskaper som ska gälla för att få detta lönepåslag."

Tidigare självförvaltande moment i undervisningen flyttas från läraren och läggs ut på rektor och försteläraren för planering och konstruktion. Läraren kommer således till ett arbete vars minsta detalj är utformad i förväg.

Andrelärare institutionaliseras och förutsätts utplåna sin individuella personlighet, mitt i en civilisation som hyllar individen. Tillåts detta robotiserande av lärare så kommer Sveriges skolor att backa flera decennier, allt under parollen kunskapsskolan.

Erik Alm

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons