Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Mest
läst

Läraren ska vara kunskapsförmedlare

Annons

För att kunna fullgöra rollen som kunskapsförmedlare måste den enskilde läraren samla på sig så mycket kunskap i ämnet som möjligt - såväl teoretisk som praktisk.
Ibland får man som lärare reda på att någon/några elever har betydligt mer kunskaper om en viss sak - teoretisk eller praktisk. Då måste detta tillfälle omedelbart tas tillvara så att just den eleven helt enkelt blir lärare för en speciell lektion. En metod som jag själv vet uppskattas av bådadera lägren.

Klassföreståndaren har ju den viktiga funktionen att vara kunskapsförmedlare i ett eller flera ämnen. Läraren skall ju också se till att ordning och disciplin förekommer så att inte lektionerna bara blir ett enda strul.
Sedan är det så många praktiska saker som klassföreståndaren skall sköta om. Hur går det ihop på den korta tiden? En lösning på problemet vore att klassföreståndaren fick ha så många timmar som möjligt i sin egen klass, kanske ända upp till hälften av undervisningstiden varje vecka. Det betyder att vederbörande har flera olika ämnen i denna klass. Då skriker säkert någon om behörighet i något ämne som denna lärare eventuellt saknar. Varför inte en snabbutbildning av lärare i fler ämnen än vad vissa lärare har idag?

Oftast är en välutbildad lärare, med behörighet att undervisa (= genomgången lärarhögskola) med sig i bagaget, en mycket bättre och säkrare lärare och kunskapsförmedlare än dem som saknar lärarhögskolan. Härmed vill jag på intet viss fördöma alla obehöriga lärare. Det finns en del av dem som verkligen visar framfötterna.
Det är tyvärr så många saker som är så fel i dagens skola både grundskola och gymnasium. Jag menar ordning och reda under lektionerna och inte bara en massa strul.

Hur skall eleverna kunna få sig till livs kunskaper i olika ämnen som de behöver för att gå vidare i livet när lärarna under stor del av sina lektioner får agera poliser? På grund av att eleverna inte begriper sig på ordning och disciplin! Med den höga ljudnivå som ofta förekommer i klassrummen kan det vara svårt att arbeta. Man kanske till och med får hörselskador av oljudet.
Detta är någonting för såväl skolministern, som de olika skolornas rektorer att göra någonting åt! Men även föräldrarna måste blandas in för att få eleverna att begripa att det, för dem själva, är oerhört viktigt att vara tysta under lektionerna! För att lyssna, lära och förstå så att de kan ta fram kunskapern något längre fram i tiden och använda sig av dem.





MAJ-BRITT NORDSTRÖM
PENSIONERAD HÖGSTADIELÄRARE I ÖRNSKÖLDSVIK

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons