Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Landsbygd straffas med kilometerskatt

Annons

Trafik Att vår nuvarande regering inte har några betänkligheter överhuvudtaget när det gäller att försämra för boende på landsbygden kan inte någon ha missat. Allt ska centraliseras till Stockholm och alla lagar som klubbas igenom i Riksdagen har helt och hållet ett storstadsfokus.

Utöver högre skatter på arbete och högre kostnader för att anställa och en fortsatt expansion av den ofantliga sektorn (inte en felskrivning) så lägger man även fokus på att fortsätta klumpa ihop människor i miljonprojekt istället för att ge förutsättningar för att bosätta sig på vår vackra landsbygd.

Den föreslagna kilometerskatten på tung trafik motsvarar en kostnadshöjning på upp till 26 kronor per mil, man behöver inte vara något geni för att räkna ut hur mycket det kommer att kosta konsumenterna i bl.a. Norrland i form av prishöjningar på varor och tjänster. För att tro att en sådan merkostnad bara drabbar åkerierna är mer än naivt, den kommer att läggas på i alla led tills slutligen konsumenterna får ta den.

Om man räknar på en liten matbutik i Sollefteå så har de ungefär fyra transporter från Stockholm varje vecka, det innebär 440 mil tur och retur. Detta sker varje vecka och motsvarar 22 880 mil varje år till en kostnad av 26 kronor per mil, en nätt summa på ca 600 000 kronor per år. För att kompensera den kostnadshöjningen kommer varje butik att få avskeda 2 anställda, om det inte läggs på konsumenterna.

Ungefär 80% av godstransporterna i vårt avlånga land sker med lastbil, och mer än 90% av lastbilsleveranserna sker på sträckor under 30 mil där det inte finns möjlighet att lägga över dem på järnväg. Så den här höjningen av kostnader kommer inte att leda till fler järnvägstransporter utan bara högre kostnader för transporter.

Skogsindustrin har räknat med att för dem skulle den här skatten kosta ca 2 miljarder extra varje år, för att kompensera kan man bli tvungen att avskeda personal. Ungefär 5500 tjänster bara inom skogen hotas av den här skatten, om man räknar med skattetappet och kostnaden för att ge dessa personer bidrag så kommer den här skatten att bli ett oerhört tapp för Statens kassakista.

Att kilometerskatten är skadlig råder inga tvivel, det man kan diskutera är hur den Socialdemokratiska regeringen kan låta knähunden Miljöpartiet få besluta i en fråga som så tydligt tar död på Sveriges landsbygd?

Kristoffer Svensson Sellin

Ledamot Centerpartiets kommunkretsstyrelse i Sollefteå

Johan Andersson

Gruppledare för Centerpartiet i Sollefteå kommun

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons