Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kronikergaranti ingen lyx

/

En nationell kronikergaranti som innebär att patienter ska kunna garanteras nödvändiga återbesök inom den tid som behandlande specialist har funnit medicinskt motiverad är ingen lyx.

Annons

I en insändare (Allehanda.se den 25/11) kritiserar landstingsledamöterna Ewa Back (S) och Lars-Gunnar Hultin (V) mitt förslag att inrätta en kronikergaranti inom sjukvården. Samtidigt hyllar de vårdgarantin. Vårdgarantin innebär bland annat att alla patienter som har fått remiss till specialistmottagning ska få tid inom tre månader, samt att alla patienter som bedömts behöva behandling (till exempel operation) ska få den behandlingen inom tre månader.

Under den nuvarande regeringen har vårdgarantin även skrivits in i lagen. Jag har själv varit delaktig i början av den processen, men jag är likväl inte blind för vårdgarantins baksidor. När nybesök och behandling garanteras inom en bestämd tid, vem garanterar då att nödvändiga återbesök för patienter med kroniska sjukdomar sker inom den tid de borde ske?

Som exempel på vad ensidig fokus på vårdgarantin kan ställa till med, vill jag hänvisa till just de vårdskador inom ögonsjukvården som Back och Hultin skriver om. I dessa fall hade patientens kroniska ögonsjukdom medfört skador som kunde ha upptäckts och åtgärdats i tid om inte patienten hade fått sitt återbesök kraftigt fördröjt.

Skribenterna påstår att dessa skador inträffade under 2011 och framställer vårdskadorna som resultatet av borgerlig politik med att dela ut statliga stimulanspengar till landsting som håller väntetiderna nere (Kömiljarden).

Men Back och Hultin är inte pålästa. Fyra av de sex anmälda vårdskadorna anmäldes redan 2010, det sista året med S + V-styre, och de övriga två under 2011. I samtliga fall handlade det om många månaders respektive flera års fördröjning av återbesöket. Inspektionen för Vård och Omsorg (IVO) skrev i sin rapport i somras: "2010 fanns enligt den tillförordnade verksamhetschefen tydliga direktiv att ögonkliniken i Sundsvall skulle prioritera vårdgarantin. Detta ledde till undanträngningseffekter för gruppen patienter med behov av kontroller och behandling av kroniska ögonsjukdomar."

Eftersom situationen inom ögonsjukvården var så alarmerande införde vi en kronikergaranti inom ögonsjukvården. Ögonkliniken i Sundsvall vidtog själv en rad åtgärder med resultatet att väntelistan till ögonläkare kortades med mer än två tredjedelar och väntelistan till ögonsjuksköterska med nästan lika mycket. Vid kontrollinspektionen i somras förklarade sig IVO nöjd.

Jag är övertygad om att garantier till endast vissa patientgrupper kan hota andra patientgruppers intressen. I detta fall är det patienter med kroniska sjukdomar, allvarliga och mindre allvarliga, som har kommit i skymundan. En nationell kronikergaranti som innebär att dessa patienter ska kunna garanteras nödvändiga återbesök inom den tid som behandlande specialist har funnit medicinskt motiverad, är därför ingen lyx. Men Back och Hultin verkar inte vara seriöst intresserade av problemet. De kommer uppenbarligen också att riva upp vår kronikergaranti inom ögonsjukvården om de får chansen.

Jacomina Beertema (M)

Sjukvårdslandstingsråd

Ordförande i Hälso- och sjukvårdsnämnden

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons