Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kan vi verkligen kalla det patientsäkerhet?

Annons

Frågan jag ställer mig, är vad man som patient egentligen ska behöva göra när man blivit felbehandlad i vården. I Sverige har vi ju flera instanser som man kan vända sig till; Socialstyrelsen, Patientnämnden samt Patientförsäkringen men vad gör man när ens ärende blir liggande? Socialstyrelsens långa handläggningstider samt Patientnämndens bristande befogenheter gör att det kan ta år innan felbehandlade patienter får upprättelse, vilket i sin tur gör att brister i vården kan fortgå under lång tid. Detta system är ohållbart och äventyrar patienternas säkerhet.

Vi i Sverige vill vara ledande inom sjukvård men hur ska vi kunna vara det utan ett välfungerande patientsäkerhetssystem? Vi kan inte acceptera att felbehandlade patienter ensamma får strida för sina rättigheter mot landstingen! Jag skulle vilja att ärenden som ligger hos socialstyrelsen handlandes inom en 6 månaders period, från och med de datum ärendet inkommit. Jag skulle även vilja att Patientnämnden får en mer betydande roll med större befogenheter, så att deras arbete med kvalitetsutveckling inom hälso- och sjukvården blir bättre. Avslutningsvis vill jag säga att vi alla kan bli sjuka och felbehandlade inom vården, så denna fråga är något som berör oss alla.

Nathalie

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons