Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hur hamnade hamnen vid Domsjö såg?

Annons

Enligt alla utredningar över hamnar i Sverige finns det för många. Efter Norrlandskusten hanteras de stora tonnagen via privata eller kommunala hamnar.
Norr om Ö-vik finns Husum som hantera sina egna produkter, sedan kommer Rundvik med egen kaj och Holmsund som används av SCA och sågverk väst och norr om Umeå.
Söder om Ö-vik finns närmaste hamn i Härnösand med etablerad linjetrafik som får sitt gods från sågverk väst och syd om staden. Nästa hamn blir Tunadal med SCA som bas och den är även flitigt använd av externa kunder.

I Ö-vik finns Domsjö fabrikers hamn i Hörneborg med regelbunden trafik baserad på deras egna produkter. Alla dessa hamnar har järnsvägsanslutning eller får via Bothniabanan.
Ytterligare en hamnanläggning i Ö-vik finns i Domsjö, tyvärr är den utan järnvägsanslutning.
Jag kan förstå att Ö-viks kommun vill ha tillgång till en offentlig hamn för eventuella framtida investeringar av industrier med import/export. Trafiken över Ö-viks stadskaj har de sista åren varit minimal och kan inte motivera drift av en hamn.
Som skattebetalare frågar jag mig varför man kan investera 17 miljoner kronor för köp av Domsjö sågs kaj och magasin.
Vilka utredningar bevisar att det finns potentiella volymer utanför staden som skall skeppas via nya hamnen och garantera intäkter?

Glöm sedan inte bort Botniabanan som behöver gods för att den skall kunna få debet och kredit att gå ihop.
Där kommer ett hot mot flera hamnar efter kusten och förmodligen stryker de minsta med.
Se sanningen i vitögat och acceptera att det inte finns underlag för en offentlig hamn i Ö-vik nu eller i framtiden.
Sök istället en annan lösning som man har gjort i andra kommuner där man leasat ut hamnverksamheten och därmed spar både personal, styrelse och pengar.
Satsa pengarna på vård eller skola istället.




REALIST

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons