Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hårt klimat i dagens skola

Annons
Hårt klimat i dagens skola

Jag går tydligen i en av Sveriges absolut bästa skolor. Det sägs att Ådalsskolan ligger på en hedrande sjätteplacering på listan över landets gymnasieskolor. Det är naturligtvis mycket gott och bra på många sätt. Säkerligen är det också en extra fjäder i hatten för Kramfors som helhet att kunna skylta med en så pass bra skola, men i ivern att påvisa alla de fördelar och bättre saker som Ådalsskolan faktiskt har försvinner allt för ofta det faktum att vi även har stora problem.

Jag som elev har naturligtvis en vinklad uppfattning om vad som händer och sker, men jag oroas faktiskt mycket av den miljö och känsloutveckling som i dagsläget råder på min skola, Ådalsskolan.

För var dag som passerar ser jag allt fler saker och företeelser som både förvånar och upprör. Ibland känns det som om hela systemet är korrupt ända från de högre organen ned till eleverna. Vi springer alla i samma ekorrhjul som driver denna utveckling.

* Favorisering av elever märker man av så gott som dagligen (detta rör inte bara lärarna utan även personalen på högre instanser inom skolan). Det här är inget man som ickefavoriserad elev kan göra något åt. Antingen är man det eller så kan man aldrig bli något mer än det exempelvis läraren på förhand bestämt sig för.

Precis som ryktet om olika lärare sprids bland oss elever går snacket om oss bland lärarna. Skillnaden är dock att vårt prat inte får någon direkt påföljd medan lärarna skall agera objektivt eftersom det är de som avgör vilka betyg vi "gjort oss förtjänta av".

Allt för ofta fungerar inte detta. (Jag menar då inte bara på lågt satta betyg utan även på att "toppstudenterna" kanske inte alltid förtjänar de betyg som de erhåller). Detta är något man som elev lär finna sig i och rätta hela sin skolsituation efter...

ï I takt med att IT-samhället har invecklats till det i vilket vi lever i i dag har även skolan "utvecklats". Allt skall gå snabbt, vara effektivt och datagjort. (Ett stort problem med tanke på att alla inte har tillgång till en dator).

Det finns elever på skolan som har med sig inspelningsapparatur under vissa lektioner för att man senare/hemma skall ha en sportslig chans att kunna komma ihåg och förstå vad läraren egentligen har talat om den senaste lektionen. Alltså vad som i ultrarapid drogs igenom... (Ofta blir det många tillbakaspolningar...)

Den största chansen att få kontakt med en lärare är att skicka email på vårt internkommunikationssystem FC (First Class). Den naturliga lärare/elevkontakten är hos många helt väck.

Somliga lärare har man "talat" mer med på FC än man gjort i klassrummen. (I vissa kurser ingår moment då man inte skall ha någon som helst kontakt med lärarna förutom genom FC. Träffar man dem i korridoren och har en snabb fråga hänvisas man till FC).

ï Eleverna i sin tur kan drivas så mycket längre än jag någonsin trodde i jakten på nya guldstjärnor. Man slickar skor, smörar till dess att orden princip och självkänsla inte betyder någonting.

Då dagens skola är så enormt nedtyngd av olika krav på kunskap och mål som skall uppfyllas att många elever redan nu lider av diverse stressrelaterade sjukdomar så som magsår är det ett tydligt tecken på att allt inte står rätt till. Det är i ärlighetens namn bättre att dra riktiga rövarhistorier och spela på lärarnas känslor än att tala om hur saker och ting verkligen ligger till. Det vill säga att man inte har tid, orkar eller hinner med allt som skall göras!

Efter snart tre år på Ådalsskolan vet jag vad jag talar om. Atmosfären och det övriga "klimatet" på skolan har gradvis förändrats och blivit allt hårdare och kallare. Jag är glad att jag fått se fler sidor av Ådalsskolan än FC. Det är synd att de som nu börjar på Ådalsskolan inte verkar få det...

Jag är inte rädd för utveckling, framsteg eller upptäckter. Det jag motsätter mig är den isolering vilken tillkommer som en direkt följd av den extrema datoriseringen. (Detta gäller både i skolan och i det övriga samhället). Vi, elever, lärare och övrig personal som tillsammans utgör Ådalsskolan (vilken i sin tur utgör en sorts miniatyr av dagens samhälle) borde väl kunna prata med varandra som vanliga människor? Eller tar det för "lång" tid? Bättre att sätta sig hemma vid datorn och skriva ett mail, det går ju så fort...

Är detta vad vi vill? Är det "utvecklingen" som skall styra oss eller skall vi styra utvecklingen? Personligen lutar jag åt det senare alternativet. Å´ vet ni vad? Jag är inte ens i närheten av att få magsår!

En elev som tar det lite lugnt - med gott samvete!

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons