Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Handel bekämpar fattigdom

Annons

För en tid sedan sände TV4-programmet Kalla Fakta ett reportage om villkoren för arbetarna inom textilindustrin i Kambodja. Reportaget har visats och väckt debatt även i Norge och Danmark. Sömmerskan Sophon berättar i en berörande intervju om ett hårt och stressigt arbete med långa arbetsdagar och en lön som inte räcker för att försörja hennes tre barn.

Frågan förtjänar all uppmärksamhet den kan få. Men för att kunna minska världsfattigdomen måste debatten lyftas och vidgas. Lösningen på fattigdomsproblemet är inte att vi ska sluta köpa kläder från Kambodja. Tvärtom gör svenska konsumenter och svenska företag helt rätt idag. Endast genom fortsatt export och ekonomisk utveckling kan lönerna höjas. Det som media sällan berättar är att utvecklingen faktiskt går åt rätt håll. För två år sedan uppfylldes FN:s milleniemål om att halvera den extrema fattigdomen i världen. En avgörande orsak till det är handel i en marknadsekonomi. Företagens och näringslivets största bidrag till att minska fattigdom är att främja global handel och därmed stimulera till ekonomisk utveckling i fattiga länder. Att få ett arbete och kunna försörja sig är det absolut viktigaste för människors möjligheter att lyfta sig ur fattigdom.

Allt fler konsumenter tänker på hållbarhetsfrågor när de handlar exempelvis kläder eller mat. Det är bra. Kundernas medvetenhet höjs och därmed kraven på företagen. Men fortfarande finns en dubbelmoral. Många svenskar har en annan måttstock när de själva åker utomlands och till det yttersta utnyttjar fattigdomens baksidor med låga löner, piratkopierade varor och klimatpåverkande transporter. Allt för att få en prisvärd och trevlig semester. Vi svenskar borde börja fråga oss varför det är så billigt att turista i Thailand eller från vilka gruvor metallen i vår tillverkningsindustri kommer.

Ju längre bort produktionen finns, desto svårare är det att kontrollera verksamheten. Men medvetenheten och ansvarstagandet bland svenska handelsföretag är stort. H&M arbetar bland annat i samarbete med fackförbundet IF Metall för att förbättra arbetsförhållandena i Kambodja. Även andra svenska företag ligger långt framme för att se till att produktionen i utvecklingsländer är långsiktigt hållbar, etiskt försvarbar och som inte åsidosätter mänskliga rättigheter.

Fattigdomen är fortfarande en gigantisk utmaning. Genom export kan fattiga länder öka sitt välstånd och svenska handelsföretag förbättrar genom sina affärer villkoren för världens fattiga.

Dag Klackenberg, vd, Svensk Handel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons