Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fordon utan giftiga avgaser

Annons
Fordon utan giftiga avgaser

I december i år levererar Mercedes Sveriges tre första bussar utan avgaser (vattenånga). Så kallade vätgas/bränslecellbussar. Något halvår senare levereras en motsvarande buss till Göteborg. Mercedes Citaro är namnet på busstypen. Stockholms tre vätgasbussar ingår i en EU-stödd introduktionskampanj till nio andra, mest huvudstäder, i Europa: Amsterdam, Barcelona, Hamburg, London, Luxemburg, Madrid, Porto, Stuttgart och Reykjavik. Även vätgastankstationer insår i projektet.

Intressantast blir Reykjavik med ett Island som helt beslutat bli världens första stat befriat från fossila bränslen. Med samma målsättning satsar Island på en ny teknik att göra A-metanol av koldioxiden i sin aluminiumfabrik. A-metanolen blir här ett lagringsmedium för väte som sedan kan användas på fiskeflottan - en återanvändning av skorstensgasen koldioxid. Med tre bussar till Island 2002 följer personbilar och resterande bussar på vätgas 2003. 2004 börjar Island konvertera fiskeflottan till vätgasdrift, som i dag är den största utsläppskällan. Energi för att bygga om till ett vätgassamhälle kommer från den rikliga tillgången på vattenkraft samt änggeneratorer ihop med vulkanisk underjordsvärme.

I dag utnyttjar Island endast 15 procent av tillgängliga energier, varför tekniken ger möjlighet till stora exportinkomster. Avtal är redan tecknat för leverans av flytande vätgas per båt till Hamburg i det så kallade Weit-projektet. Andra uppgörelser står på tur. Shell är avtalat att svara för infrastrukturen på vätgastankstationer på hela Island, medan Norsk Hydro svarar för den storskaliga elektrolysen av vatten till vätgas - för dem en 50-årig erfarenhet.

Sverige har minst lika goda förutsättningar för vätgassamhället som Island. Vi har ett vätgasspill på svensk industri, som förstör ozonskiktet. Mängden vätgas är här åtta terrawattimmar, lika med två kärnkraftverk, som räcker till alla Sveriges 13000 bussar plus en halv miljon bilar. De vätgasproducerande företagen ser helst att ta tillvara spillvätgasen och få betalt för dessa värden.

Resterande Sveriges tre miljoner bilar kan utan extra energitillskott hämta vattenkranspillet om åtta terrawattimmar, som spills bort i så kallade "Off Peak" via turbinbladen för att kunna hålla 50-periodiga systemet fast. På samma sätt som Island gör man vätgas genom elektrolys.

Sverige ligger i dag mer än 15 år efter de ledande i omvärlden på vätgastekniken och får räkna med att importera denna framtidsteknik. Volvos, Saabs och Scanias utveckling har tvingats flytta utomlands för att kunna hänga med konkurrensen i världen.

Vätgas/bränslecelltekniken betyder högra investeringskostnader men lägre driftskostnader, vilket når balans inom fem år, visar erfarenheterna.

Island bör därför bli Sveriges "vänland" genom de många gemensamma faktorerna i en möjlig framtidsutveckling.

Olof Tegström

Vätgasforskare, Göteborg

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons