Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fjällräven arena -en flyt(t)bar ide!

Annons

E Läste att Åke Nordin är intresserad av att sponsra en 200-miljonersanläggning med sitt varumärke Fjällräven som inbyte. En utmärkt ide.
Dock kan nog hans aktieägare ha synpunkter. Bolaget är ju publikt.
Fjällräven omsätter 500 miljoner och lämnar en vinst på cirka 50. Att tro att Fjällräven skulle kunna lägga 4 till 5 gånger vinsten som bidrag till en evenemangsarena i Övik är inte realistiskt. Det kan på sin höjd bli en årsvinst, om han (Åke Nordin) lånar upp pengarna.

200 miljoner är en stor summa. För den kan man köpa ett företag av Fjällrävens storlek (3-5 gånger årsvinsten). Lägg därtill den risk som ligger i att Modo Hockey inte lever upp till de senaste årens framgångar.
Vilket värde har då en arena nere vid Cementas cementsilor? Ja, mindre än 200 miljoner i alla fall och då kommer krav på nedskrivning av värdet, med balansproblem som följd, oavsett i vilken organisationsform som arenan drivs. (Inte förening - saknar muskler - så det alternativet är väl inte realistiskt).
Återstår: Ge förutsättningar för alternativa användningsområden.
Lägg arenan ute i vattnet - förankra som man förankrar en husvagn, den kan då bogseras dit den bäst behövs, kanske Umeå, Timrå eller till och med till Stockholm för speciella arrangemang eller mera permanent om Modo är under isen en period.

Några centimeters uppförsbacke för motståndarna i sista perioden kanske skulle kunna ordnas också. (OBS skämt, liksom att betydelsen att vara under isen kan vintertid få en mera påtaglig betydelse)
Med de goda kontakter som Fjällrävens företagsledning har i Bankvärlden kan säkert 200 miljoner ordnas fram, OM projektet kan ses som en framtidsinvestering, och det är det, om flera realistiska användningsområden kan anvisas.


CARL EDBLOM

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons