Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Finns det empati i skolan?

Alltför snart blir elever som har lätt för sig understimulerande, och blir snart så kallade medelmåttor. De som har problem får ej heller den experthjälp de behöver.

Annons

I skolan finns det många brister i dag, får vi läsa. Bland annat i matte och svenska. Många går ut högstadiet utan betyg för att söka till gymnasieskolan. Vad beror nu detta på kan man undra, är det eleven, lärarna eller skolsystemet?

Om vi tar eleven först så finns det många som har lätt för att ta till sig undervisningen. Vad får sådana elever för stimulans och uppmuntran? Så finns det elever som har problem, vad får de för hjälp? Jag bara undrar.

Alltför snart blir de elever som har lätt för sig understimulerande, och blir snart så kallade medelmåttor. De som har problem får ej heller den experthjälp de behöver, snart ledsnar de och bryr sig inte.

Ska det få vara så? Jag bara undrar. Ta mobbning till exempel, vad görs för att förhindra detta? Där är det upp till lärarna och rektorn att vara alerta. Det finns för många som mobbas i skolan i dag är, jag rädd för.

I gymnasiet vet jag en elev som har problem med adhd. Eleven har problem med stoj och glam i klassrummet, har svårt med koncentrationen, eleven har också svårt att vara med på kollektivt agerande med boll eller dylikt. Eleven ber att få göra något annat i lugn och ro. Vad gör läraren? Jo, tvingar eleven att vara med och ifrågasätter elevens fobi. Detta utlöser en ångest som i sin tur utlöser ett raseriutbrott, eleven har ju förklarat för läraren hur eleven känner!

Finns det ingen vidareutbildning för lärare hur de ska behandla dessa elever, och har inte läraren respekt för eleven?

Man kan undra, passar han/hon som lärare?

Gösta Rödin

Husum

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons