Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Mest
läst

Fel om Ådalen 31

Annons
Fel om Ådalen 31

Angående Nya uppgifter om Ådalen 31:

Enligt artikel i TÅ den 4 april finns numera tidigare hemligstämplade militära handlingar tillgängliga som visar att militären ljög under denna rättegång, bland annat vad gäller orsaken till militärens eldgivning. Detta vill och kan jag inte bemöta sanningshalten i, men däremot påståendet i slutet av denna artikel: "En annan intressant händelse är uppgiften om att en ur demonstrationståget blåste eld upphör. Axelssons forskning visar dock att den aktuella mannen aldrig kunde blåsa på militäriskt vis, han gjorde lumpen som handräckningssoldat".

Anledningen till denna insändare är att denne "handräckningssoldat" var undertecknads morbror. Tydligt är att någon försöker smuts-kasta och ta äran från honom vid denna händelse. Detta har även framkommit vid tidigare artiklar i TÅ.

Vid telefonsamtal samma dag med forskaren Håkan Axelsson (HA) påpekade jag det felaktiga i detta senare påstående. HA hävdar då att det inte någonstans i militärens utredning finns angivet att någon eld upphör-signal blåsts eller hörts. Ingen av musikerna i demonstrationståget har vid "förhör" hört någon signal utan när militären började skjuta sprang musikerna åt sidan för att "skydda sina instrument".

Det hade nämligen hänt tidigare att någon fått sitt instrument genomborrat av en kula, detta enligt HA. Är denna uppgift också hämtad ur militärhandlingarna eller finns ytterligare "källor"? När och var inträffade i så fall denna händelse? Här finns alltså motsägande uppgifter, dels att min morbror inte kunde blåsa på ett militäriskt riktigt vis, dels att ingen hört någon signal.

Hur vet man då att han inte kunde blåsa på ett riktigt sätt? Min far Einar Sundin, som vid detta tillfälle medverkade som bastrumslagare, har berättat för mig följande och varför skulle han behöva ljuga för mig om detta? När militären började skjuta vände sig min morbror Tore not min pappa och frågade: "Ska jag blåsa eld upphör?" Varpå pappa svarade: "Ja, kan du då?" Han blåste och skottlossningen upphörde.

Enligt herr "forskaren" HA upphörde skottlossningen eftermiddagen på grund av att militären fick slut på sin ammunition. Man kan undra om en militär trupp åker från Sollefteå till denna "oroshärd" i Lunde med endast fem skott i sina gevär? Av dessa var två-tre lösa dito.

Tro´t den som vill. HA gör det tydligen på grund av de militära handlingarna och eller annan "felkälla". När nu militären ljugit tidigare, varför skulle inte även dessa uppgifter vara "fejkade" för att på något sätt förmildra tidigare händelse? Det mer sannolika är enligt min mening att eldupphörsignalen fick dem till att inte ladda om och fortsätta skjuta, vilket kunnat sluta med en ännu större massaker.

Militären måste således ha hört signalen och handlat därefter. En ytterligare bekräftelse på att man hört signalen är väl att man från militärt håll ville ställa min morbror inför krigsrätt för att ha blåst en militär signal som civil person. En kraftig folkopinion gjorde dock att denna rättegång ej blev av.

Vid telefonsamtalet med HA nämnde jag också att jag hört att morbror Tore gjort lumpen vid flottan, varvid HA snabbt avbröt mig med: "Ja, dom har en annan signal!"

Men tyvärr, min bäste "forskare" HA, eld upphör-signalen är densamma oavsett truppslag inom Sverige. Har kollat med en känd musiker och före detta stamanställd vid I 21 i Sollefteå, Stieg Dyrén, att det förhåller sig så.

HA sa vidare att det var många personer som ville få uppmärksamhet i samband med Ådalshändelserna, bland annat hade någon visat upp en hatt med kulhål, som skulle ha tillkommit vid denna skottlossning, men som vid kontroll visade sig ha tillkommit på annat sätt samt att hatten dessutom ej var personens i fråga!

Denna sista uppgift, liksom tidigare påstående om genomskjutna instrument, kan väl rimligtvis inte vara hämtade ur militärens handlingar? Det måste nog finnas även andra "källor" och i så fall mycket falska. Så, bäste forskare HA, kolla först riktigheten i dina uppgifter innan du går ut i massmedia med desamma.

Upplysningsvis kan jag tala om att i musikkåren vid denna tragiska händelse ingick förutom nämnda far Einar Sundin och min morbror Tore även morbröderna Axel, John och Rune samt deras far och således min morfar Oskar Andersson. Vidare ingick min farbror Alfred Ljungkvist tillsammans med sönerna Valfrid, Nils och Sten - mina kusiner. Ingen av dessa musiker har blivit intervjuade med anledning av skottdramat i Lunde, vad jag vet!

Vore tacksam att veta något namn på "intervjuade" deltagande musiker vid detta tillfälle. Vore också tacksam för bevis på felaktigheter i mina framförda fakta i denna insändare.

Bäste HA! Det finns tydligen fler än "han med hatten" som vill synas i spalterna. Ingen nämnd, ingen glömd.

Sten O Sundin

Härnösand

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons