Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ett glatt leende kan man inte få i en webbutik

Ingen kommer att vilja bo i en stadskärna om det inte finns butiker där. Nu måste vi som bor i staden måste färdas flera mil, oftast i egen bil, för att komma till ett köpcentrum.

Annons

Svar till insändaren "Småbutikernas tid är över" av Arnold i TÅ 27/1.
Nej, om alla småbutiker försvinner, försvinner även de mellanstora efter ett tag och sist försvinner de stora kedjebutikerna.

Exempel finns i USA där centrumkärnorna i en del mindre städer har blivit spökstäder och enbart tillhåll för buset. Inte ens kontor eller annan verksamhet vill vara där. Man bor i stadsdelarna utanför centrum och färdas med bil långa sträckor, för att handla i ett externt köpcentrum.

Det har alltid varit enkelt att handla i ett handelscentrum, därför utvecklades citykärnorna. När sedan de stora aktörerna på marknaden under 90-talet krävde större lokaler var man inte villig att bygga dessa i stadens centrum eller absoluta närhet. Då var det billigare och enklare att bygga externa centra för handel.

Danmark är det land som stod emot denna utveckling och helt enkelt förbjöd extern etablering till fromma för städerna som fortfarande har en livfull handel i mindre städer. Sverige har valt en annat förhållningsätt till externhandel.

"Förr låg det små verkstäder, cykelmekare, bensinstationer, skräddare, sömmerskor och så vidare centralt i städerna. Den tiden är också förbi. Och det är ingen som saknar den."

Men andra flyttade in i stället och ökade centrums attraktivitet. Centrumkärnorna blev ett ännu större handelscentrum med mycket liv och rörelse. Fler personer bosatte sig där för att man ville bo mitt i händelsernas centrum. Det som nu händer är att vi som bor i staden måste färdas flera mil, oftast i egen bil, för att komma till ett köpcentrum. Allmänna kommunikationer fungerar oftast inte till dessa externa centrum. Inte alls ett miljövänligt sätt att handla.

Just pga. miljövinsterna bör man satsa på närhandel utan bil.

Ingen kommer att vilja bo i en stadskärna om det inte finns butiker och aktivitet där. Man bor hellre i kransområden nära naturen eller kanske hellre i småorter nära till externa köpcentrum. Då är vi nästan tillbaks där vi började.

"Internethandeln är ingen fluga. Sedan kan man göra som folk har gjort i alla tider, kämpa mot det nya, men i slutändan vinner det nya och det gamla går i graven. Sluta gnäll över statskärnornas död och tänk om och tänk rätt."

Vem har sagt att internet är en fluga. Internethandeln ökar explosionsartat och vi har bara sett början än så länge. Men människor vill oftast klämma och känna på en hel del produkter. Det är därför som många internetföretag öppnar showrooms där kunderna kan klämma och känna för att sedan direkt beställa med sin egen mobiltelefon eller showroomets läsplatta. Man har insett att man har mycket dålig försäljning på en hel del produkter. Allt går inte att sälja på internet.

Det vi ser idag är istället en större differentiering. Man kan välja på var och hur man vill handla. Att småbutikernas tid är över kan vara sant i några branscher men tvärtom i vissa andra. Det är en naturlig utveckling. Service, personlig kontakt, känsla och inte att förringa - ett glatt leende, kan man inte få i en webbutik.

Centrumkärnorna håller på att förändras och de städer som lyckas följa med i tiden kommer att bli vinnare. Om man som du Arnold föreslår, låter stadskärnan gå i graven kommer vi att få ett mycket enformigt och tråkigt samhälle.

Möjligheten att välja det som passar dig bäst - det är det nya.

Citykärna, externhandel och nätbutik.

Mikael Kalling

som drivit guldsmedsbutik i Härnösands centrum sedan 1994 och nätbutik sedan 2001

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons