Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Emil Källström (C): Häpnadsväckande och vilseledande av Ingemar Nilsson och S om kilometerskatten

/
  • Nilssons inlägg är inget annat än vilseledande. Han vet att nära nog ingen i Norrland stöttar tanken att börja beskatta avstånd, skriver Emil Källström i sin insändarreplik.

Annons

Svar till "S: Felaktigt om införande av vägslitageskatt – den frågan utreds just nu", Ordet fritt 29 juni.

I både valrörelserna 2010 och 2014 jagade jag Ingemar Nilsson och andra socialdemokrater om frågan om kilometerskatten på tung trafik. Det var och är obegripligt att ett parti som fortfarande vinner så pass många väljare i norra Sverige går till val på att införa en djupt Norrlandsfientlig och landsbygdsfientlig skatt på avstånd.

När jag efter valet 2014 blev Centerpartiets ekonomisk-politiske talesperson har fortsatt med att ställa finansministern och andra ledande socialdemokrater och miljöpartister till svars för samma sak.

Hur man man införa en skatt på avstånd, som ju i praktiken ger åkerierna ett negativt incitament att satsa på miljövänligare fordon, eftersom en avståndsbaserad skatt är lika för alla oavsett utsläpp? Hittills har dock ingen svarat så flagrant oärligt som Ingemar Nilsson (S) gör i en replik till ledarsidans Petter Bergner.

■■ För fler insändare, klicka här.

Regeringen vill inte genomföra sin egen politik, hävdar Nilsson. De faktum att man gått till val på en kilometerskatt, skriver om att genomföra en kilometerskatt i sina budgetar och att en utredare nu arbetar på regeringens uppdrag för att föreslå hur en kilometerskatt kan genomföras spelar tydligen ingen roll?

Nilssons inlägg är inget annat än vilseledande. Han vet att nära nog ingen i Norrland stöttar tanken att börja beskatta avstånd. Därför försöker han mörka sin egen politik.

Kärt barn har många namn, sägs det. Socialdemokraternas skatt på avstånd är allt annat än kär, men har i olika vändor hetat kilometerskatt och vägslitageskatt. Grundtanken är dock densamma och det är inte svårt att lista ut vem som får betala notan.

Små butiker, livsmedelsproducenter, åkerier, folk och företag lite längre ifrån de stora städerna och stråken får betala notan när Magdalena Andersson ska finansiera sina stora utgiftsökningar. Till skillnad från Ingemar Nilsson är dock finansministern så rakryggad att hon inte försöker mörka sina egna planer.

Socialdemokraternas och Miljöpartiets planer på en kilometerskatt står nämligen svart på vitt i den budget som Ingemar Nilsson röstat för i Sveriges riksdag.

Emil Källström

Ekonomisk-politisk talesperson (C)

■■ Läs och kommentera insändare på Ordet fritts Facebooksida .

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons