Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det stämmer inte, Elvy Söderström

Annons

Svar till Elvy Söderström ÖA 10/11.

Den som tiger samtycker brukar man säga. Det var bara Elvy Söderström av politiker som orkade komma med ett inlägg. Men det stämde inte. Sedan bommade hon sakfrågorna, och glömde även ange vad det kostat med Botniabanan då hon var inne på alla siffror. Kolla här.

2010 lurade man oss med att Botniabanan blev en halv miljard billigare än väntat. Trots att den var försenad i två år. I en rapport i slutet av 2011 från Riksrevisionsverket säger man att de ansvariga underskattat kostnaderna så grovt att budgeten på 11 miljarder blev i stället 26 miljarder för Botniabanan Eller 140 procent dyrare! Det mesta beroende på förseningar. Riksrevisionsverket sa också vid sin granskning att de skattemedel som investerats inte har använts effektivt. De planerade positiva effekterna för samhället blev inte heller vad man lovat, för restiderna blev längre än vad som utlovats. I juli i år redovisas att Norrtåg i nuläget ligger 70 miljoner över budget. Eftersom Norrtåg inte uttalar sig så är det med stor sannolik alla förseningar. I stället skyller man på det nya signalsystemet ERTMS som enbart kostat 33 miljarder. 1969 klev den första människan ut på månen. I dag 43 år senare klarar man med andra ord inte av att programmera ett tåg som skulle gå mellan Ö-vik och Umeå. En sträcka på 10 mil!

Det första halvåret 2010 var vart femte tåg inställt! Under tiden 2012-01-01 – 2012-11-21 har det på tur och retursträckor Umeå-Ö-vik varit 1129 förseningar och 778 inställda tåg! Totalt 32,2 dagar i förseningstid. Källa senatag.se. Lägg sedan till de 100 000 resenärerna du anger, många studenter med begränsad ekonomi, som då betalt flera miljoner för dessa förseningar, fordonsbrist, fordonsskador, perrongbrist och allt vad Norrtåg hittat på. Utan kompensationer. Inte ens en ursäkt.

Vi glömmer inte heller premiärturen på Ådalsbanan onsdag 1 augusti i år. 05.50 avgick det från Sundsvall, det stannade i Timrå och kom först 09.59 till Umeå. 77 minuter försent!

Så har det gått för den största tågsatsningen sedan 1937. Det här Elvy stavas fiasko.

Vad är det egentligen för infrastrukturssatsningar och felande kalkyler?

Vart Elvy fått uppgifter om att 90 procent är nöjda och att 95 procent av tågen gått i tid har jag inte en aning om. Eller kanske socialdemokraterna lärt sig läxan. För i den senaste så kallade skuggbudgeten har man inte satsat en spänn på ex en utbyggnad av Norrbottniabanan.

Det som skiljer ditt och mitt inlägg är att jag åkt med detta tåg sedan starten i Ö-vik 2010. Vi hade då härliga förhoppningar, allt skulle bli så fantastiskt, arbetspendlingen kändes helt underbart. Framtidens järnväg var här. Hur kunde det gå så snett? Man har i stället fått åka med otaliga resenärer som varit frustrerade, ilskna, förbannade och fruktansvärt besvikna på Norrtåg. De som på grund att Norrtågs schabbel kommit försenat till jobb/läkarbesök/hämtning på förskolor/anställningsintervjuer med mera. Ett Norrtåg som aldrig ställts till svars eller belagts med kostnads konsekvenser. Det var det vi behövde hjälp med Elvy. Lägger man ut bortåt 18 000 per år på redan skattade pengar för att ständigt och jämt vara försenad till sitt arbete, eller av alla miljarder som pumpats in i projektet, har man rätt att ställa krav.

Har man inte haft en förstående arbetsgivare så hade jag och många andra varit utan jobb i dag I Umeå och Ö-viksregionen måste vi ha de mest förstående arbetsgivarna.

Bra att Elvy ändå försökte, fast det inte höll, jämfört med alla övriga Ö-vikspolitiker som fortsätter att svika oss. Det hade vi inte förtjänat.

K-G Aronsson

Veckopendlare Domsjö

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons