Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Budget i balans, minskade resurser och nybyggnationer

/

Det är droppen som får bägaren att rinna över för personalen och den arbetssituation som vi har i dag.

Annons

I tidningen den 22/11 kan man läsa en artikel om byggandet av nya Skarpåkersskolan. Ett flaggskepp för kommunen där Krambo haft många saker att orda om. På arkitektfirman Tengboms hemsida kan man läsa att bygget är för 240 elever samt 40 personal.

I ovannämnda artikel har man helt plötsligt ändrat sig och Krambo säger att skolan byggs för cirka 250 elever, då det klarnat att det faktiska elevantalet som ska börja på skolan hösten 2014 är 258 elever. Mycket märkligt kan man tycka! Vad vi vet har inga ytor utökats utan snarare krympts då bygget blev för dyrt, men för att inte få kritik från allmänheten så slirar man lite på sanningen?

Nu kan man tycka att det är gnäll att påtala att det faktiska elevantalet ligger på 18 elever för mycket, men det känns som att det är droppen som får bägaren att rinna över för personalen och den arbetssituation som vi har i dag. Det beslut som fullmäktige tog i december 2010 där man beslutade att lägga ner skolor i kommunen och samtidigt göra Kramforsskolan till en 4-6 skola gjorde man bland annat i förhoppningen att spara pengar och få en budget i balans. Tre år senare brottas vi fortfarande med samma bekymmer och kan konstatera att ökade kostnader för skolmaten, ökade hyreskostnader för nya skolan med mera gör att det fortfarande är bland personalen man måste dra in! Hela tiden är det ekonomin som styr hur skolan kan organiseras och den pedagogiska diskussionen försvinner allt mer.

Nu är det resursen för elever med särskilda behov som ska ses över och minskas trots att det visar sig att den posten har ökat. Som vanligt är det vi ute i verksamheten som ska tänka om och lösa situationen, trots att det egentligen är ekonomin som inte är tillräcklig.

Vi har redan i dag stora barngrupper/klasser med barn som har behov av att blir sedda och mötas av vuxna i skolan/fritids som har tid och möjlighet att göra det. För att få budgeten i balans ser rektorer och förvaltning inga andra möjligheter än att minska på personal trots att man ser att vi har behov av fler vuxna. De som drabbas i slutändan är våra elever.

De fina resultat som vi haft i de senaste undersökningarna baseras på elever som redan passerat genom skolsystemet i Kramfors. Resultaten som dagens elever kommer visa ser vi först om ett par år och då kanske dessa neddragningar också pekar på försämrade studieresultat. Dessutom har vi tidstjuvsprojektet som nämnden gav förvaltningen i uppdrag att genomföra, som visade på oerhört hög arbetsbelastning på låg- och mellanstadieskolorna, med scheman som rentav bryter mot de arbetslagar som vi har att följa. Ändå kan nämnden besluta om kraftiga besparingar inom skolan och tro att det är rimliga lösningar att dra ner på personalresurser?

Om vi återgår till Skarpåkersskolan och den organisation som är tänkt där så är det mycket som fortfarande är oklart. Sidensvansens vara eller icke vara är en fråga som från början inte var en fråga att diskutera. I de ursprungliga planerna skulle den bort, men under resans gång har det på något mystiskt sätt blivit ett beslut som ingen vet när eller hur det tagits, men nämnden svarar att den absolut ska vara kvar. Och om skolan inte vill använda den så ryktas det att diskussioner förs om att förskolan skulle kunna nyttja den. Vad bra, då får vi ännu fler små barn på den lilla ytan!

Med denna insändare vill vi bara dela med oss av den upprördhet, uppgivenhet och frustration vi känner inför kommande läsår och den förändrade skolsituation som kommer att bli ett faktum nästa år. Eller?!

Oroliga och frustrerade lärare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons