Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Satsa på stöd och resurser till elever som behöver det

/
  • ”Det måste vara lätt att sätta in resurser tidigt och makten över resurserna måste flyttas närmare verksamheten, till lärare, specialpedagoger och rektorer”, skriver debattören.

Forskningen visar att i de skolsystem där man lyckas hjälpa de elever som behöver det mest så gagnar det skolsituationen och resultaten för alla elever.

Annons

Under den senaste tiden har vi kunnat läsa flera artiklar i ÖA om elever med funktionsnedsättningar som uppträtt stökigt på en högstadieskola i kommunen. Mamman till en av eleverna vittnade om skolans misslyckande och sin kamp för att få skoltillvaron att fungera för sin dotter. Misslyckandena radas upp och ”stökigt” beteende kommer inte sällan som ett brev på posten. Det är sorgligt. I slutänden handlar det om barn/ungdomar med funktionsnedsättning som befinner sig i en utsatt situation som riskerar att utlämnas och definieras som ”problemet”.

I Lärarförbundets rapport ”Lyssna på lärarna – så kan alla elever nå målen” uppger sex av tio lärare att det i klassen finns elever som skulle behöva stöd men som inte får det, trots att lärarna rapporterat behovet. Lärarna uppger att det största hindret för att alla elever ska få tillräckligt stöd är bristen på resurser. Riksförbundet Attention har nyligen släppt en undersökning de gjort bland sina medlemmar om hur skolan fungerar för barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och det är ingen munter läsning. Trots en skärp skollag så uteblir stödet eller fel sorts stöd sätts in. Det duger inte!

Forskningen visar att i de skolsystem där man lyckas hjälpa de elever som behöver det mest så gagnar det skolsituationen och resultaten för alla elever. Skolverkets generaldirektör Anna Ekström sa med anledning av PISA-resultaten; ”Lärarna måste få resurser, förutsättningar och ansvar att höja kvalitén i undervisningen”.

Min uppfattning är att de elever som behöver mest också ska mötas av de skickligaste lärarna med specialpedagogisk kompetens. Skolan ska organiseras så det är normalt att det alltid finns elever som behöver anpassad undervisning. Anpassningarna måste vara flexibla. För att lyckas med detta måste resurserna finnas där liksom den specialpedagogiska kompetensen. Det måste vara lätt att sätta in resurser tidigt och makten över resurserna måste flyttas närmare verksamheten, till lärare, specialpedagoger och rektorer. Då behöver heller inte rektorer larma via media när de upplever situationen som nästan ohållbar.

Lärarförbundet vill att Örnsköldsviks kommun ska bli Sveriges bästa skolkommun. Då behöver våra lokala politiker gå före, både med resurser, specialpedagogisk kompetens och högt ställda ambitioner på en likvärdig inkluderande skola för alla elever. En sådan satsning skulle gynna både måluppfyllelse och arbetsmiljön i skolan för alla, både lärare och elever.

Nu är det valtider och skolfrågorna är heta. Politiker vill gärna prata skola. Vi också. Vi vill prata om det som är viktigt på riktigt. Om det som gör skillnad i elever och lärares vardag. Ekvationen är inte svår att förstå. Satsa tidigt på extra stöd till de elever som behöver det. Ju fler elever i Örnsköldsvik som klarar sin skolgång, desto färre hamnar i utanförskap. Allt börjar med en bra lärare.

Christina Grewell

ordförande Lärarförbundet Örnsköldsvik

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons