Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Olle Tegström kämpar fortfarande för vätgasbilen

Landets största vätgasentusiast är troligen Olof Tegström, tidigare Härnösandsbo. Han gick i pension 1995, men kämpar fortfarande för att vätgas ska få ett riktigt genombrott också i Sverige.

Minnesgoda ångermanlänningar kommer säkert ihåg att det var Olof Tegström som låg bakom vindkraftverket på Vårdkasen för ett par decennier sedan. En snurra som producerade el för bland annat ett vätgasexperiment. El från kraftverket drev elektrolys som spjälkade vatten till syre och vätgas. Gasen användes sedan som exempelvis värmekälla i hans hus och framförallt till att driva Olof Tegströms ombyggda Saab med vätgas.

- Projektet med vätgasbilen hängde samman med att Härnösand 1985 firade 400 år. Då ville man inte bara se bakåt utan också 100 år framåt i tiden. Det var så projektet kom igång.

Men efter de två projektåren och när sponsringen tog slut dog satsningen ut. Då måste man lämna tillbaka materialet projektet hade lånat och man hade inga pengar att köpa nytt för. Dessutom fanns det motstående intressen, berättar han.

- Framförallt var det statens energimyndighet som utnyttjade sitt veto för att Vattenfall skulle få behålla sitt monopol. Detta eftersom Vattenfall drar in ungefär 27 miljarder kronor till statskassan varje år och Energimyndigheten sagt sig inte vilja -störa infrastrukturen- i Sverige, säger Olof Tegström.

Oljeindustrin har enligt honom också delvis motarbetat vätgasen

- Även Lrf har varit motståndare eftersom de ser mer arbetstillfällen i etanolen.

Själv tror han däremot inte alls på etanolbränsle, som han anser till och med har värre egenskaper än bensin. Etanolen är inte är lika energieffektiv och det är fel att producera etanol ur spannmål när värden svälter, tycker han.

Redan i dag producerar dessutom svensk industri mycket stora mängder vätgas som biprodukt.

- Det är en vätgas som i praktiken bara försvinner ut i tomma intet, fast spillgasen skulle räcka till att driva en miljon bilar i Sverige. Det första steget vore att ta reda på den vätgasen.

Nästa steg anser han är att producera vätgas ur vatten med hjälp av elektrolys som drivs av vindkraftsel. Tredje steget, som är dyrare idag, vore att utnyttja solenergi för elektrolysen.

Mycket förenklat kan vätgasen sedan användas på tre sätt i fordon. Antingen direkt i en förbränningsmotor, som hans egen Saab på 80-talet. Eller så låter man vätgas och syrgas gå via bränsleceller och producera el som sedan driver bilen med en elmotor, något som är 50 procent mer effektivt men en dyrare teknik. En tredje variant kan vara att satsa på hybridbilar med vätgas som används i en förbränningsmotor men som även producerar el till ett batteri som kan hjälpa till att driva bilen.

I dag finns vätgasbilar som kan köra 25 mil per tankning och ett nät av tankstationer för vätgas byggs just nu upp i Europa.

- I sommar blir det möjligt att köra vätgasbilar från Norge, via Danmark ända ner till Italien. Bland annat öppnar sju tankställen i Danmark. Men här i Sverige händer ingenting.

Detta trots att han anser tekniken vara löst och att vätgas dessutom är ett mycket billigt drivmedel i sig, som dessutom inte ger någon miljöbelastning. Det enda som kommer ut ur avgasröret är vattenånga.

- Vätgas i form av spill från industrin kan man köpa för ungefär en krona per kubikmeter. I Norge går nu 15 stycken Toyota Prius som vätgashybrider och de drar 1,36 kubikmeter vätgas per mil. Det ger alltså en bränslekostnad på 1.36 kronor per mil och dessutom är det miljövänligt. Bilen kostar visserligen 600 000 kronor men blir billigare om den massproduceras.

Det kan låta för bra för att vara sant, men Olof Tegström bedyrar att så inte är fallet. Vätgasen är i dag den överlägset bästa tekniken för fordonsdrift.

- De är bara här i Sverige som vi inte insett detta, eller rättare sagt där det finns så starka motstående intressen att vätgas inte fått chansen.







ANDERS LIDÉN
070-316 84 92