Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ökad försäljning av dyrare mat

Annons

Närproducerat, ekologiskt och lyxigt. Svenska konsumenter väljer att lägga mer pengar på mat och i fjol ökade försäljningen i det dyrare så kallade premiumsortimentet.

Enligt branschorganisationen Livsmedelsföretagen, som gjort en enkät bland medlemsföretagen, ökade "nettotalet" med 63 procent för premiumsortimentet. Nettotalet är ett mått på andelen företag som svarat "ökande försäljning" minus andelen som svarat "minskande försäljning".

Carl Eckerdal, chefsekonom på Livsmedelsföretagen, menar att svenska konsumenter har förhållandevis mycket pengar att röra sig med.

Man prioriterar smakupplevelser, funktion och nytta med det man äter, säger han till SVT:s Rapport.

Nettotalen för bassortimentet gick upp sju procent medan lågprissortimentet hamnade på minus två procent.

Förhållandet mellan premium och lågpris var i stort sett det omvända för bara ett år sedan, enligt Livsmedelsföretagen.

Mer läsning

Annons