Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ojämn vinter slår hårt mot vägarna

Vägarna tar stryk av den ojämna vintern.

De kraftiga temperaturväxlingarna gör att vägbanorna spricker.

På måndag går startskottet för den första sportlovsveckan.

Samtidigt som mängder av familjer tar bilen för en skidvecka i de svenska fjällen kommer larm om skador på vägarna.

I Dalarna, Gävleborg, Jämtland och Västernorrland har Vägverket tvingats göra flera akuta reparationer av gropar och sprickor på vägbanorna.

- Jag har ingen sammanställd bild, men överallt där det har varit temperaturväxlingar, där har vi problem med en hel del beläggningar säger Lennart Helsing, pressansvarig vid Vägverkets region Mitt.

Skadorna uppstår när temperaturen växlar mellan minus- och plusgrader.

- Vid plusgrader är det vatten som tränger ner i vägbanan. Sedan fryser det och då blir det sprängningar under vägbanan. Då uppstår gropar som blir akuta att laga, säger Lennart Helsing.

Vägnätet i Dalarna är mycket hårt drabbat.

- Det är oerhört mycket skador, en av de värsta vårvintrar som jag har varit med om, säger Göran Eriksson vid Vägverket till Sveriges Radio Dalarna.

Även Vägverket Region Norr har haft en del problem med beläggningsskador i år. Främst gäller problemen på E 4:an och E 12:an runt Umeå.

I veckan sänkte Vägverket hastigheterna till 70 kilometer i timmen på de mest utsatta sträckorna i Umeåområdet. Det går i nuläget inte att säga hur länge hastighetsbegränsningen kommer att gälla.

- Det finns en del skador norrut, men det är inte av samma storlek och inte i en sådan koncentrerad form, Där är det mer normalt efter hur vädret har varit, säger Christian Eriksson, driftledare vid Vägverket region Norr.

Den milda vintern kan i slutändan bli dyr för Vägverket.

- Många tror att vi sparar pengar på den här vintern, men så är det inte, säger Thomas Andersson, pressekreterare vid Vägverket.

Även om väghållningen har varit billigare än vanligt i södra Sverige är akuta reparationer av vägarna dyra.


FREDRIK GUNÉR/TT