Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nytt bensinprisrekord - igen

Det svenska bensinpriset slog nytt rekord på torsdagen - för sjunde gången i år. En liter 95-oktanig bensin kostar nu 13:59 kronor. Den stora vinnaren är staten som i år drar in runt 30 miljarder kronor i bensinskatter.

Priset på råolja passerade för första gången 135 dollar per fat efter en oväntad nedgång av gas- och råoljelagren i USA. Bensinbolagen svarade med att höja priset på bensin med tio öre litern. Dieselpriset steg med 20 öre till 14:59 kronor per liter.

Men den som tror att bensinbolagen tjänar grova pengar på det höga bensinpriset har fel. Knappt 60 procent, eller motsvarande 8:01 kronor, av dagens bensinpris är skatt och går rakt in i statskassan. I reda pengar betyder det att den som kör 1 500 mil per år i en bil som drar en liter milen varje år betalar 12 000 kronor i bensinskatt.

- Det finns bara en vinnare och det är staten som lägger på en väldig mängd skatt. Konsumenterna har mer anledning att vara rädda för sina politiker än för oljebolagen, säger Tomas Nilson, presschef hos Motormännens Riksförbund.

Bensinpriset består av tre delar. Först ett rörligt grundpris för själva råvaran och bolagens egna pålägg. I dag motsvarar detta 5:58 kronor av bensinpriset. Sedan tillkommer en fast energiskatt om 2:95 kronor litern samt en koldioxidskatt på 2:34 kronor per liter. Ovanpå allt läggs dessutom 25 procent i moms.

- När grundpriserna stiger, stiger också momsintäkterna. Staten tjänar extra pengar när man spränger en oljeledning i Irak. Då blir det ofta oro på marknaden och priserna ökar, säger Tomas Nilson.

Ett högt bensinpris är dock inget som per automatik gör att svensken låter bilen stå. Däremot kan det påverka semesterplanerna.

- Den som tänkt bila i Europa eller åka upp till svärmor i Luleå kanske funderar en gång till, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden.

Statsminister Fredrik Reinfeldt säger att de stigande världsmarknadspriserna på olja måste tas med i beräkningarna vad gäller höjningen av koldioxidskatten. Samtidigt tycker han att det positiva med de rekordhöga bensinpriserna är intresset för förnyelsebara bränslen och energisnåla bilar.

- Det negativa är att väldigt många märker att det gräver djupa hål i plånboken, säger Fredrik Reinfeldt.



ANNIKA CARPMAN/TT