Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nytt avtal för punktliga tåg

Annons

Trafikverket och järnvägsbranschen skriver i dag på ett gemensamt kontrakt för att tågen ska komma i tid.

Nu har vi bestämt att tågen får vara högst fem minuter försenade för att räknas som punktliga. Rakt av från den 1 september, säger Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm, till Dagens Nyheter.

Att synsättet nu förändras på vad som är ett försenat tåg innebär ingen omedelbar konkret förändring för resenärerna. Exempelvis påverkas ingen resegaranti.

Det här är ett långsiktigt arbete. Till 2020 ska vi förbättra punktligheten från 90 till 95 procent på femminutersnivån, säger Malm.

Det är en stor utmaning och alla måste ta sitt ansvar om man ska lyckas eftersom man påverkar varandra, anser han. Målet är att bli punktligast i Europa.

Det är inte svårare än att det handlar om människors vardagsbehov och näringslivets transportbehov, säger Malm.

Alliansregeringens sju år vid makten har präglats av tågkaos, anser Anders Ygeman (S), ordförande i riksdagens trafikutskott.

Det är rätt magstarkt att vi nu ska vänta sju år till på punktlighet.

Mycket är bra med satsningen, anser Ygeman, men han hade föredragit ett något annat perspektiv: Att fokusera mer på resenärerna och mindre på själva tågen.

Det är en klen tröst för resenärerna om de fulla tågen är försenade och de tomma tågen går i tid. Det är i rusningstrafiken, och på de sträckor som flest vill åka på, som det är mest förseningar.

Ygeman skulle också önska att all förseningsstatistik på alla sträckor och för alla operatörer ska bli tillgänglig för resenärerna.

Ska man ha konkurrens på tåg så måste resenärerna kunna jämföra vilka sträckor och tågbolag som är punktliga. Det kan inte vara en affärshemlighet, säger Ygeman.

Dagens regler tillåter att persontågen, fjärrtågen, snabbtågen och godstågen kan vara upp till 15 minuter försenade, men ändå räknas ha kommit i tid.

Punktligheten ska i fortsättningen också redovisas varje månad på ett antal viktiga järnvägsstationer.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd hoppas att de kvalitetsavgifter som Trafikverket tar ut av operatörer som stör annan trafik ska fungera som piska och morot att bli punktligare. När det gäller typiska vinterproblem anser hon att branschen steg för steg blir bättre.

Vintern får aldrig bli järnvägens problem. Det kommer att snöa varje år och den insikten måste man ha med sig.

Fredagens konferens är den första årliga om tågens punktlighet. Varje år ska resultaten av arbetet redovisas.

Trots att inte resegarantin förändras hävdar SJ:s vd Crister Fritzson att företaget har ett incitament att hålla tiderna bättre.

Punktlighet är det viktigaste för oss för att få nöjda kunder, säger han.

Enligt en rapport från konsultföretaget WSP på fredagen tycks svensk tågtrafik ha drabbats av en paradox: De senaste tio åren har förseningarna ökat trots att resurserna till järnvägen har ökat. Bäst är punktligheten i Stockholm, sämst är den i Norrland. Infrastrukturministern har inte sett rapporten men gör några iakttagelser.

Under den senaste tioårsperioden har man verkligen börjat med att jobba på drift och underhåll. Samtidigt har tågtrafiken ökat. När fler tåg åker betyder det att mer pengar går till det vanliga underhållet.

De allt fler tågen gör också att punktligen påverkas när man slår i kapacitetstaket.

Börjar ett tåg att bromsa på väg till Stockholm så börjar alla bromsa bakom och påverkar punktligheten, säger Elmsäter-Svärd.

Mer läsning

Annons