Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nyköpt bil behövde lagas efter fyra dagar – kund anmäler bilfirman och begär ersättning

En bilfirma i Sundsvall har anmälts till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. En kvinna från Härnösand står bakom anmälan.

Kvinnan uppger att hon köpte en bil av firman i våras. Fyra dagar senare när familjen åkt iväg på semester med fordonet började motorlampan lysa. Bilen lämnades in på en verkstad i Kalix och familjen hyrde en bil för att ta sig hem. Firman kontaktades med krav på ersättning för utgifterna.

Ett par veckor senare började motorlampan lysa igen och anmälaren kontaktade bilfirman på nytt. Enligt anmälan fanns en överenskommelse om att lämna in bilen på Mekonomen i Härnösand, men tre veckor senare hade ingenting åtgärdats eftersom bilfirman nekat att betala för reparationen.

Nu vill bilens köpare att bilen repareras och att firman som sålde bilen dessutom ersätter de utlägg som kunden haft med anledning av problemen med bilen.

I anmälan framgår att bilfirman sagt att en bil som är närmare fem år gammal kan få fel och att de inte måste stå för reparationerna eftersom det ingår i garantin. De vill inte betala hyrbil, bogsering eller reparationer på Mekonomen. Att de betalade reparationen i Kalix uppges ha berott på goodwill.

Nu blir det upp till ARN att pröva ärendet.

FLER NYHETER:

Två gripna i Birsta – misstänkta för att ha stulit smink för flera tusen

För Plus-kunder: Iso Porovic regisserar komisk skräckopera i ett samarbete mellan Västernorrland och Jämtland

Höga Kusten har chansen att vinna Stora Turismpriset 2017: "Har aldrig varit hetare än nu"

För Plus-kunder: Dags för burköppning: "Surströmmingen är den bästa på mina fem år"