Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nye SVT-chefen vill satsa mer digitalt

Annons

Han har sannolikt mer makt över vad vi ser på tv än någon annan men få skulle känna igen honom på gatan. Möt Martin Österdahl, ny programdirektör på SVT.

Vi vill satsa mer på nya idéer och våga mer än TV 4, säger han om framtiden.

Maktskifte i SVT-huset. Ut går Annie Wegelius, som har legat bakom de senaste årens satsning på underhållning och digitalt utbud, och in kommer Martin Österdahl som ny programdirektör för allmän-tv och sport. Någon omvälvande skillnad på programutbudet kan tittarna dock inte räkna med.

Annie var en väldigt bra chef och mycket av det jag tar med mig in i det här kommer från henne, det kan jag inte sticka under stol med, säger han.

"Ett drömjobb"

Martin Österdahl är nyss hemkommen till Sverige efter en utlandssemester och vi träffas i hans nya kontor i SVT-huset samma dag som han landar. Rummet är ännu inte inrett, men Österdahl lär ändå känna sig som hemma. Sedan 2005 har han arbetat för SVT, först som chef för underhållning och sport och i våras som producent för Eurovision Song Contest.

Det här är ett drömjobb för alla som jobbar med tv så jag blev otroligt hedrad. Att vara den som ska driva SVT:s programutbud framåt i en otroligt svår tid är enormt inspirerande men också lite läskigt. Man måste vara ödmjuk, för med jobbet följer ett stort ansvar, säger han.

"Flexibla och snabbrörliga"

Den stora utmaningen för SVT framöver stavas föränderliga konsumtionsvanor. Allt fler vill se programmen när de själva vill, via datorer eller telefoner. Hur vanorna kommer att utvecklas är dock svårt att sia om.

Det går inte att åka ut till en kursgård och komma tillbaka med en karta över hur de närmaste fem åren kommer att se ut. Det viktiga för oss blir att vara flexibla och snabbrörliga, så att vi kan ändra utbudet när medielandskapet förändras.

En sak är dock säker - det digitala utbudet kommer att bli en allt större del av SVT framöver.

Det råder inga tvivel över vart utvecklingen är på väg. Samtidigt är gammel-tv fortfarande jättestarkt, så jag tror att vi kommer behöva en stor variation av tjänster och utbud kopplat till olika genrer och riktat mot olika målgrupper.

Viktigt med public service

I takt med att SVT med åren har satsat mer på bred underhållning har de kommersiella tv-kanalerna klagat över att public service-draken konkurrerar med dem på orättvisa villkor. Martin Österdahl, som själv har arbetat med kommersiell tv tidigare, tycker inte att det ena utesluter det andra.

Min övertygelse är att ett så välmående och rikt land som Sverige har råd med både och. Vi måste kunna unna oss det, för det ger oss en oerhört mycket större variation i utbudet.

Mer läsning

Annons