Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya regler mot falsk marknadsföring

Annons

Reglerna har skärpts i EU för tillverkare av livsmedel och kosttillskott.

Nu får de bara ha godkända påståenden om produktens påverkan på hälsan på förpackningar, i reklam och på hemsidor.

Direktivet från EU-kommissionen kom i år. Producenterna fick ett halvår på sig att anpassa sig till förändringen, som trädde i kraft på fredagen.

I EU:s arbete för att ta fram reglerna analyserades 2 600 påståenden om hälsoeffekten för olika varor som producenterna 2008 skickade in för godkännande. När analysen var klar ansågs bara 222 påståenden ha fastslaget stöd i vetenskapen, understryker Livsmedelsverket.

Verket hoppas nu att färre kunder ska bli lurade och att producenterna rättar in sig i ledet.

Påståendena får inte gälla produkten i sig, utan bara särskilda ämnen i dem. De flesta godkända påståenden rör vitaminer, mineraler, fettsyror, protein och fibrer samt några livsmedel - exempelvis valnötter och fisk. Andra ämnen som fått godkänt är linolsyra och medel som ersätter socker.

Producenter kan få nya påståenden prövade. De får dock inte användas före godkännande, men vid ett sådant gäller det i hela EU.

Nästa år ska Livsmedelsverket och kommunerna kontrollera att påståendena används på rätt sätt i Sverige.

Mer läsning

Annons