Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya E4 öppnas redan nästa år

Större delen av E4-bygget vid Sundsvall blir klart betydligt tidigare än beräknat.
– Redan i november nästa år räknar jag med att delen Myre-Skönsmon kan öppnas, säger projektchefen Magnus Lundberg.
Ett besked som inte minst måste glädja alla Njurundapendlare.

Annons

Enligt det uppdrag Magnus Lundberg och de övriga i ledningen fått av Trafikverket är att den nya E4-sträckningen ska vara klar i november 2015.

Men byggentreprenörerna av delen Myre-Skönsmon ger nu signaler om att den kommer att vara klar redan i november nästa år.

– Allt tyder på det, även om det nu inte skulle vara något misslyckande om det blir senare eftersom november 2015 är det slutdatum som är satt, säger Magnus Lundberg.

Entreprenören Peab har också ett avtal där man kan plocka ut flera bonusmiljoner om de är klar tidigare än beräknat. Bygget av trafikplatsen i Skönsmon är Svevia entreprenör för.

Arbetet har i stort sett gått över förväntan även om nu sprängningarna vid Kubal-området varit problematiska. Den största – och i stor sett enda – osäkerheten vad gäller tidsfaktorn är bygget av en järnvägsbro i det området.

Stora delar av sträckan började asfalteras redan i år runt midsommar.

Enligt den bedömning som nu finns kommer alltså trafikanterna att kunna åka på nya E4 från Myre till trafikplatsen i Skönsmon om drygt ett år.

Vad gäller brobygget är det mer osäkert, där målet har varit november 2014.

– Där är osäkerhetsfaktorn större, det handlar om många tekniskt komplicerade lösningar och just nu tror jag det är 50-50 chans om bron är klar i slutet av 2014 eller om det blir försommaren 2015, säger Magnus Lundberg.

Brobygget påverkar också Skönsbergsdelen eftersom den trafikplatsen inte kommer att användas förrän bron är klar. Däremot kommer den nergrävda E4-sträckningen att kunna öppna som planerat.

– Det här innebär att E4-bygget kan få två olika öppningstillfällen, säger Magnus Lundberg.

Något som nu långtifrån är unikt, så var det exempelvis i Uppsala då delen Björklinge-Uppsala var klar ett år tidigare än den övriga sträckningen.

Mer läsning

Annons