Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nokia viktigt för Finlands identitet

Annons

Det är inte med lätt hjärta finländarna hör att Nokia säljs till amerikanska Microsoft. Vd Stephen Elop, som nu går tillbaka till Microsoft, ses i landet som den som sänkte kronjuvelen.

Nokia har en särskild plats i finländarnas hjärta. Beskedet att en stor del av företaget nu säljs möts därför med viss upprördhet.

Nokia är viktigt för den finska identiteten. Det är lite som att förlora en hockeymatch mot Sverige. Vi kommer att komma ihåg det ett tag, sedan glömmer vi, säger Timo Seppälä, forskare vid Aalto universitetet och Etla, Näringslivets forskningsinstitut i Finland.

Han jämför med känslorna i Sverige när Volvo fick utländska ägare.

Microsofts vd Steve Ballmer betonade på presskonferensen hur viktigt Finland även fortsättningsvis kommer att vara för mobiltelefonverksamheten.

De orden betyder inte särskilt mycket. Han kommer snart att vara en före detta vd, det är inte han som kommer att genomföra de strategiska besluten i framtiden, säger Timo Seppälä.

Steve Ballmer meddelade häromveckan att han avgår inom ett år.

Timo Seppälä ser många frågetecken för Finlands del, och tror att folk i allmänhet gör det också. Inte minst med tanke på det låga förtroende som Stephen Elop har i landet.

Han har förstört Nokia, det är så han ses här. Folk här ser honom som en stor flopp. Många anser att de beslut han tagit har varit fel för företaget, säger Timo Seppälä.

Samtidigt har bolagets ekonomiska betydelse för Finland minskat under en rad år, i takt med de dåliga resultaten. När Nokia stod på sin topp bidrog bolaget med fyra procent till BNP-tillväxten. Det var 2000. Under resten av 2000-talet låg det sedan på runt tre procent för att sedan sjunka de senaste åren. Förra året var i stället inverkan negativ.

Mer läsning

Annons