Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Superskarp" ny stjärna i "Monica Z"

/
  • Kjell Bergqvist, Edda Magnason och regissören Per Fly har levt med
  • Edda Magnason är i grunden sångerska. Men efter
  • Edda Magnason och Kjell Bergqvist spelar dotter och far, en mycket viktig relation i

Annons

Regissören Per Fly ville ha en riktig skådespelerska, inte en sångerska som skulle spela också.

– Det ser man ofta och det brukar inte funka. Men så såg vi provfilmen och man kunde se direkt att hon var skarp och hade en förståelse för Monica och musiken. Det var inte ett svårt val, säger han.

"Hon" är naturligtvis sångerskan Edda Magnason, en filmdebuterande stjärna som redan hyllats för sin porträttlika insats. Innan "Monica Z", som får premiär i kväll, fredag, hade hon aldrig funderat i skådespelarbanor och den där lyckade provfilmningen kom till slumpartat, en kompis till producenten hade sett henne på scen och tipsat.

– Det kändes som en lek, det var ju inte min planhalva. Men jag upptäckte att det var kul och att jag vågade göra det fullt ut.

Den lekfulla känslan kämpade Edda Magnason med att behålla under inspelningen. Hon undvek att titta på dagstagningar och försökte att fokusera på nuet.

– Det var bara som ett flöde som jag kastade mig in i. Jag fick rollen och så körde vi. Det var glädjefyllt men nu så här i efterhand när det börjar bli så mycket uppmärksamhet förstår jag inte hur jag vågade.

Danske Per Fly har med manusförfattaren Peter Birro lagt ner mycket tid på research för att återskapa perioden. 1960-talets kändisar vimlar förbi, som Hasse och Tage, Beppe Wolgers och Lena Nyman. Samtidigt var målet aldrig att göra en dokumentär skildring av Monica Zetterlunds liv. Filmen utspelar sig under ett och ett halvt år då vi får följa hennes kamp med karriären och kärleken. Många konstnärliga friheter har tagits med årtal och händelser.

– En fälla som många biopics går i är att de berättar en linjär historia, "först hände det och sedan hände det". Min idé var att berätta om människan Monica och hennes verk. Musiken flyter in i historien och det var ju den som hon offrade så mycket för. Det kostade att bli en sådan bra artist, säger Per Fly.

Utmaningen låg i att få till rätt balans, att göra en bred film som skulle sluta ljust utan att utesluta de problem med alkohol som Zetterlund brottades med.

– På många sätt representerar hon ett alltför vanligt självförbrännande konstnärsöde. Det var viktigt att hysa respekt för allt hon har gjort utan att ljuga om problemen med alkoholismen. Där tycker jag att vi har hamnat rätt.

Miranda Sigander /TT spektra

Mer läsning

Annons