Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mer äventyr - mindre förstapersonskjutare

/

Lång bort från de öppna afrikanska landskapen vi såg i "Far Cry 2" tar nu Ubisoft handlingen tillbaka till en tropisk ö, någonstans i Stilla havet. Precis som det började i spelet från 2004.

Annons

Jag spelar Jason Brady som är på semester tillsammans med sina vänner när de blir tillfångatagna av en grupp slavhandlare. Huvudkaraktären flyr snart fångenskapen och tar sig an uppgiften att rädda sina vänner. En uppgift som visar sig inte vara lika fri som den öppna sandlådan i "Far Cry 2".

"Far Cry 3" bygger istället på en tätare story och man guidas runt i vad som närmast liknar en snitslad bana där man måste utföra delmål för att gå vidare till nästa del. Det blir mer äventyr och mindre förstapersonskjutare.

Och det fungerar.

Ön, befolkad av pirater, blir trots spelarens friheter en mer klaustrofobisk upplevelse.

I centrum av "Far Cry 3" står skurken Vaas som ger vansinnet ett ansikte. Jasons möten med Vaas förvandlar honom från en "Svensson" till en hårdnackad mördarmaskin i samma takt som våldet eskalerar.

Grafiskt så finns det ingenting att klaga på och handkontrollen är sig lik. Det är smyga, simma, springa och köra fordon som gäller i sann "Far Cry 3"-anda.

Det som sänker betyget från full pott är de nya rollspelsinslagen Ubisoft har planterat i spelet. Att samla på djurhudar och örter hör mer hemma i "World of Warcraft" än i ett fps-spel.

SPEL : Far Cry 3

Utvecklare: Ubisoft Entertainment

Utgivare: Ubisoft Entertainment

Format: Xbox360, PS3, PC

Genre: FPS

Ålder: 18+

Betyg: 4/5

Conny Pedersén

Mer läsning

Annons