Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Netflix fick webb-tv att växa

/
  • Reed Hastings besökte Stockholm i veckan med anledning av att Netflix funnits på den svenska marknaden i snart ett år.
  • Netflix VD Reed Hastings berättar att bolaget satsar hårt på sina egna originalserier, för att själva bestämma när och hur de ska finnas tillgängliga.

Kevin Spacey och "House of cards" banade vägen.
Om fem till tio år vill Netflix finnas i vart tredje svenskt hem.
Med sitt inträde har filmjätten fått hela webb-tv-marknaden att explodera.

Annons

Ungefär en halv miljon svenska hushåll betalar i dag för strömmad film och tv. En stor anledning till det stavas Netflix. När den amerikanska filmjätten lanserades i Sverige förra hösten, och dessutom fick sällskap av konkurrenten HBO Nordic, fick svenskarna upp ögonen för fenomenet strömmade filmer och tv-serier i obegränsad mängd, till en relativt låg månatlig summa.

Initialt tyckte många användare att utbudet var skralt men i och med lanseringen av sina egenproducerade serier har Netflix vunnit både kredd och kunder. Bolagets signum har blivit att släppa alla avsnitt direkt och göra dem tillgängliga samtidigt över hela världen. Vita huset-dramat "House of cards" med Kevin Spacey, den populära kvinnofängelsekomedin "Orange is the new black" och varulvsmystiken i "Hemlock grove" med Bill Skarsgård har alla blivit så pass stora succéer att de får en andra säsong. Samtliga ska släppas under nästa år, "så snart det bara går".

– Vår strategi är att skapa vårt eget material så att vi kan kontrollera distributionen själva. Jag tror inte att rättighetsproblematiken kommer att förändras på kort sikt och det är frustrerande. Folk vill ha allt, på en gång, säger Netflix vd Reed Hastings.

Netflix mål i Sverige är att inom fem till tio år finnas i vart tredje hushåll. Konkurrerande Viaplays VD, Niclas Ekdahl understryker också vikten av att tänka långsiktigt på den här marknaden och håller med om att de amerikanska bolagens inträde varit enormt viktig.

– Vi har varit igång sedan 2011 och växer hela tiden. Men efter att Netflix och HBO Nordic började marknadsföra sig har marknaden exploderat. Det är i grunden bra, vi blir skarpare av att ha skarpa konkurrenter.

Samtidigt blir marknaden också allt tuffare. Under hösten har både Amazon-ägda Lovefilm och Telenors kortlivade satsning på strömmad film, Comoyo, lagts ned.

– Det finns ytterligare spelare i Sverige som kommer att få det svårt. Det blir sannolikt fler sammanslagningar framöver, säger Niclas Ekdahl, som dock inte vill precisera.

Reed Hastings vill hellre skilja på gammel-tv och de nya tjänsterna, som han menar kompletterar varandra.

– Viaplay och vi har inte samma innehåll. I USA är HBO en konkurrent men jag är kund hos dem också.

Verkligen?

– Ja, jag gillar deras serier. Alla tittar på allt i dag och många har flera tjänster samtidigt.

Fakta - Strömmad tv i siffror:

• Enligt Mediavision finns det efter andra kvartalet 450 000 betalande webb-tv-abonnenter.

• Det är en minskning jämfört med första kvartalet, då 500 000 abonnenter mättes upp.

– Det är en naturlig säsongsvariation, många drivs av till exempel sporträttigheter när de väljer abonnemang och då lägger de ner över sommaren. Det blir däremot väldigt intressant att se vad som händer i tredje kvartalet, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision.

• Netflix har cirka 250 000 betalande kunder och är tillsammans med Viaplay störst aktör i Sverige.

• HBO Nordic har cirka 40 000 betalande kunder.

• Under en månad tittar cirka 10 procent av befolkningen mellan 15-74 år på Netflix.

• Det kan jämföras med Youtube, som i samma målgrupp når 40 procent.

Källa: Mediavision

Miranda Sigander/TT

Mer läsning

Annons