Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sensommar med panflöjt i Nordingrå Kyrka

Dana Dragomir blev känd i Sverige under tidigt 90-tal med titellåten till filmen Mio min mio. Hon var världens första kvinnliga panflöjtist på professionell nivå och omtalas som panflöjtens drottning. På söndag uppträder hon i Nordingrå kyrka i Kramfors.

Annons

Dana Dragomir vill att åskådarna ska ha lätt att ta till sig musiken. Foto: Privat

– Jag har spelat och gjort musik i hela mitt liv, säger hon.

Redan som sexåring började Dana Dragomir att rikta in sig på musik, då med piano som huvudinstrument. Men konkurrensen var hård och efter 8 år bestämde hon sig för att byta.

– Musik var alltid min grej, men inte piano. Det fanns lediga platser i panflöjtsklassen och jag var oerhört fascinerad av hur läckert det såg ut när lärarna spelade det. Det var litet och vackert.

Att övertala sin lärare att få byta blev en utmaning, då det inte fanns några tjejer som spelade panflöjt innan Dana Dragomir.

– Det var svårt. Men det låg flöjter på hans bord så jag tog upp och och började spela, och det kom ljud. Det övertalade min lärare och sedan lärde jag mig snabbt.

När hon väl hade bytt instrument kände hon sig trygg och kom snabbt in i det nya. Pianot hade varit stort och hon hade känt sig bunden och fast vid det, vilket hade tagit bort en del av hennes passion. Men kärleken till musiken kom tillbaka med panflöjten.

– Det var som en dröm. Det passar min personlighet så bra, jag är en väldigt fri själ. Flöjten kunde jag ta med mig vart som helst och röra mig som jag ville. Den gjorde mig fri.

På söndagens konsert kommer det att bjudas på allt ifrån opera till pop samt rumänsk folkmusik.

– Jag har ett blandat material. Mycket internationellt men också svenska klassiker av tillexempel Benny Andersson och Evert Taube. Och så kommer det att bli en del snabbare musik, som Rumänsk folkmusik.

Dana Dragomir älskar att stå på scen, och att bjuda på musik som människor kan ta till sig.

– Jag rör mig mycket även på scenen då jag spelar, och jag vill att musiken ska vara lätt att ta till sig och gå rakt in i hjärtat hos publiken. Det ska kännas.

Mer läsning

Annons