Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Laddat år med Palme och Lilla hjärtat

/
  • Anna Serner, vd på Svenska filminstitutet.
  • Höstens stora filmnamn var Olof Palme, dels som sig själv i publiksuccén
  • Michael Haneke har gjort årets bästa utländska film,
  • Malik Bendjellouls dokumentär
  • En av årets hetaste debatter tog fart när den svarta figuren Lilla Hjärtat dök upp i barnfilmen
  • Gabriela Pichler fick ett stort genombrott med sin debut

Starka dokumentärer, ett nytt filmavtal och digital revolution.

Filmåret 2012 har varit späckat men präglas främst av två högljudda debatter.

Det mest bestående intrycket av första halvan av filmåret 2012 var kanske uppkomsten av det nya substantivet "superkropp".

Annons

Men under hösten smällde det till. Dokumentären "Searching for Sugar Man" är så bra att den kan bli Oscarsnominerad och "Palme" lockade rekordpublik till biograferna.

Och mer Palme skulle det bli. För när den mycket Olof Palme-like statsministern köpte sex av en minderårig i filmen "Call girl" tog en debatt om konstnärlig frihet i fiktionen fart, som nådde sin kulmen då Mårten Palme JK-anmälde filmen för förtal.

En liten, hårt stiliserad svart barnboksfigur blev också föremål för het debatt. Stina Wirséns Lilla hjärtat i barnfilmen "Liten skär och alla små brokiga" pekades ut som en rasistisk nidbild. Stina Wirsén, som kände sig djupt missförstådd, meddelade till slut att hon slutar teckna figuren.

På övertid fick filmbranschen också ett nytt filmavtal. Mer pengar har tillförts men det är samma, ofta kritiserade, modell som ska användas kommande tre år. Det nya avtalet träder i kraft vid årsskiftet och en ny punkt är 50-50-kravet, som innebär att produktionsstöd ska fördelas jämt mellan kvinnor och män. Detta är en hjärtefråga för Anna Serner, Svenska filminstitutets vd, som säger att effekten kommer att märkas lagom till sommaren.

Vad säger du till de manliga filmarbetare som känner sig förfördelade av den nya ordningen?

– Jag förstår de män som känner sig oroade eftersom ett par filmer till nu kommer att göras av kvinnor. Jag vill dock påpeka att det i dag är ungefär 30 procent kvinnor som gör film så det blir ingen jätteförändring. Om de där männen är så begåvade som de tror så kommer de att fortsätta göra film, det är jag säker på.

2012 var också året då majoriteten av svenska biografer blev digitaliserade. Vi började också intressera oss på allvar för legala nedladdningsalternativ, såsom vod-tjänster för strömmade filmer och tv-serier. Men den som väntade sig ett slags Spotify för film skulle snabbt bli besviken. Trots nya tjänster som Netflix, HBO och Filmnet så består den gamla värdekedjan med biografpremiär först och sedan en vandring genom de olika så kallade visningsfönsterna.

– Men vi lever i en mycket föränderlig tid, det ryktas om att SF Bio ska säljas så det är omöjligt att sia om hur biografmarknaden ser ut om två år och hur fönstertiderna kommer att utvecklas, säger Anna Serner.

Mer läsning

Annons