Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Recensenternas listor - årets bästa filmer

/
  • Från vänster: Christian Bale (

Allehanda Nöjes filmrecensenter listar årets bästa filmer.

Annons

■ PETER CARLSSON

"Argo" (Ben Affleck)

Bara för några år sedan var Ben Affleck totalt iskall i filmbranschen. Nu är han åter igen stekhet och hans nya spännande politiska dramathriller "Argo", om ett gisslanddrama på en amerikansk ambassad i Iran, lär säkerligen knycka ett par Oscarstatyetter på nästa gala.

”End of watch” (David Ayer)

Ett välspelat och spännande actiondrama, som mestadels visas ur skakig "Cops"-liknande handkameraperspektiv. Jake Gyllenhaal och Michael Peña spelar två vardagshjältar till Los Angeles-poliser, som vardagligen konfronteras av tung kriminalitet, våld och död.

"En oväntad vänskap" (Olivier Nakache, Eric Toledano)

Att Frankrike är ett av världens i särklass bästa filmländer visar de återigen prov på genom "En oväntad vänskap". Ett snyggt, varmt och melankoliskt drama, om vänskapen mellan småkriminelle förortskillen Driss och förmögne och förlamade aristokraten Philippe.

"The avengers" (Joss Whedon)

Många superhjältefilmer görs numera med en lättsinnig klackspark, men denna all star-film reser sig från mängden. Innehåller bland de fetaste actionscener och specialeffekter som hittills setts på bio.

"The dark knight rises" (Christopher Nolan)

Ett bra och värdigt slut på Christopher Nolans mörka Batman-trilogi. Innehåller dock ingen lika frapperande skurk som Jokern, som Heath Ledger så briljant återgav i föregångaren, och det är väl egentligen bara det som fattas.

"Hobbit: En oväntad resa" (Peter Jackson)

”Moonrise Kingdom” (Wes Anderson)

"Skyfall" (Sam Mendes)

"Ted" (Seth MacFarlane)

"Hunger games" (Gary Ross)

 

■ SUSANNA ODRAKS

"The dark knight rises" (Christopher Nolan)

I den sista delen av Batman-trilogin, där Bruce Wayne åter tar på sig superhjältekostymen för att rädda Gotham från att sprängas i luften, är handlingen tät och spännande med många parallella intriger. Det väntat oväntade slutet gör hela filmen och avslutar filmtrilogin på ett tillfredställande sätt.

"Hobbit: En oväntad resa" (Peter Jackson)

I historien som utspelar sig innan Sagan om ringen-trilogin får vi veta hur Bilbo hittade ringen och mer om Midgård och dess väsen. Actionscener förekommer, men mer fokus har lagts på att lära känna karaktärer och bakgrundshistoria, utan att spänningen för den skull försvinner.

"Extremt högt och otroligt nära" (Stephen Daldry)

Nioåriga Oskars pappa dör i 9/11, och för att bearbeta sorgen letar han över hela New York efter låset som passar till nyckeln som han hittade tillsammans med en lapp i pappans garderob. Det är som bäddat för underliga möten och händelser, och denna rörande film liknar inget annat.

"Big boys gone bananas" (Fredrik Gertten)

Denna dokumentär, som handlar om vad som hände efter att dokumentärfilmen "Bananas" spelats in, innehåller alla ingredienser för en Hollywood-action. En ond och mäktig fiende: bananjätten Dole som stämt filmteamet för "Bananas". Den anspråkslösa hjälten som kämpar för rättvisan: Fredrik Gertten och hans team. En sak att kämpa för: yttrandefrihet och bananodlarnas rätt till ersättning.

"The descendants" (Alexander Payne)

George Clooney är fantastisk som mannen som bor i paradiset men ändå är olycklig. När hans fru hamnar i coma och han får reda på att hon varit otrogen bestämmer han sig för att hitta hennes älskare. Miljön, musiken och den bitterljuva storyn samverkar på ett sätt som förhöjer filmupplevelsen.

"Hunger games" (Gary Ross)

"The amazing Spider-man" (Marc Webb)

"Carnage" (Roman Polanski)

"J. Edgar" (Clint Eastwood)

"50/50" (Jonathan Levine)

 

■ ANDERS DAHLBÄCK

"The dark knight rises" (Christopher Nolan)

Även om "Rises" inte når upp till samma nivå som "The Dark Knight" så är den ändå ett värdigt slut på historiens bästa superhjälte-trilogi. Christopher Nolan visar återigen att han är vår tids kanske främste regissör.

"Prometheus" (Ridley Scott)

En film som lämnar fler frågor än svar men jag ser den som en första del i en serie. Tanken att förekomsten av liv på vår planet är planterat av intelligent liv är lockande.

"Hunger games" (Gary Ross)

Även om idén bakom filmen är långtifrån nyskapande så förstår jag hypen kring "The Hunger Games". Många yngre har nog längtat efter en hjältinna att identifiera sig med som inte springer runt halvnaken hela filmen.

"The amazing Spider-Man" (Marc Webb)

Jag blev förvånad av att det gjordes en ny Spider-Man då det inte var så länge sedan sist. Dock står sig "The Amazing Spider-Man" bra i förhållande till konkurrensen.

"The avengers" (Joss Whedon)

Att jag har med tre superhjältefilmer bland mina top 5 säger mest att jag anser att 2012 var ett ovanligt tunt film-år. Det bästa med "The Avengers" är faktiskt all möda filmskaparna lagt ned på planteringar i tidigare filmer som här kommer till sin spets.

"Mission impossible - The ghost protocol" (Brad Bird)

"Madagaskar 3" (Eric Darnell, Tom McGrath)

"Safe house" (Daniel Espinosa)

"Mästerkatten i stövlar" (Chris Miller)

 "John Carter" (Andrew Stanton)

 

■ ERIK SJÖLANDER

"The artist" (Michel Hazanavicius)

2012 blev året (för den svenska marknaden) då en fransk, svartvit stumfilm sopade banan med allt annat. Den tidslösa berättelsen om en slocknad stjärnas kamp för att förlika sig med alla tings förgänglighet behöver inga repliker för att beröra. Många kanske skräms av det osexiga formatet, men för den som törs ge "The artist" en chans väntar en sann och odödlig filmupplevelse.

"Call girl" (Mikael Marcimain)

Bland det som sagts om "Call girl" har det mesta handlat om det påstådda utpekandet av Olof Palme som bordellkund. Det är till viss del synd eftersom det tar fokus från vad som är en mycket välgjord film på alla punkter. Hantverket, både när det gäller regi och skådespeleri, är rakt av strålande, och kombinerat med den politiska kontexten blir Marcimains film en av årets viktigaste.

"Prometheus" (Ridley Scott)

En dussin-science fiction för många, men för "Alien"- och filmälskare är det här manuset lika mycket fröjd som plågoande. Hur man ser på "Prometheus" säger kanske något om hur man ser på film – ska de ge svar eller ställa frågor? Men även för de mindre insatta levererar Ridley Scott storslagna landskap, mäktiga specialeffekter och en blodisande kirurgscen.

"Skyfall" (Sam Mendes)

Den bästa Bond-filmen någonsin. Ja, det stämmer nog faktiskt. Sam Mendes tar den ikoniska karaktären ut ur trygghetszonen (action och dräpande oneliners) och lyckas faktiskt säga något om vår samtid, utan att något annat går förlorat. "Skyfall" är på samma gång det mest moderna och mest nostalgiska Bond-äventyret och är så bra att man är beredd att glömma hälften av alla filmer som gjorts – bara man får mer av det här.

"The descendants" (Alexander Payne)

Alexander Paynes film baseras på den verkliga berättelsen om icke-etniska hawaiianska medborgare som ärvt stora, orörda markområden och som försöker skydda dem mot osentimentala marknadskrafter. George Clooneys skådespel släpper tittaren in nära, och manuset visar sig vara klart mer mångfacetterat än man tror.

"The dark knight rises" (Christopher Nolan)

"The iron lady" (Phyllida Lloyd)

"The amazing Spider-man" (Marc Webb)

"My week with Marilyn" (Simon Curtis)

"Carnage" (Roman Polanski)

 

■ IDA AXLING

"En oväntad vänskap" (Olivier Nakache, Eric Toledano)

Kalla mig blödig om du vill, men den här filmen värmde ända in i själen. En underhållande och välspelad feel good-rulle om vänskap och medmänsklighet som träffar rakt i hjärtat.

"Hobbit: en oväntad resa" (Peter Jackson)

Många är de som har väntat i åratal på den här filmen och jag tror inte att de blir besvikna. Peter Jackson tar oss återigen med på en spännande resa in i Tolkiens värld och glädjen är stor över att våra småväxta vänner är tillbaka på bioduken.

"The dark knight rises" (Cristopher Nolan)

Det är något visst med superhjältefilmer och Batmans återkomst är inget undantag. En spännande och värdig avslutning på Christopher Nolans Batman-trilogi och Christian Bale är än en gång förträfflig i rollen som Bruce Wayne.

"Ted" (Seth MacFarlane)

Rolig och stundtals urflippad film om den något ovanliga levande nallebjörnen Ted. Jag var skeptisk innan, men väl i biomörkret skrattade jag så mycket att jag fick ont i magen. Helt klart en av årets roligaste komedier.

"Hunger games" (Gary Ross)

Att se barn mörda varandra är verkligen obehagligt, även om det är på film. Men Hunger Games är spännande ända in i slutminuterna och tack vare strålande skådespeleri och snygga specialeffekter är den en av mina absoluta favoriter det här året.

"Skyfall" (Sam Mendes)

"The amazing Spider-Man" (Marc Webb)

"Argo" (Ben Affleck)

"The avengers" (Joss Whedon)

"Total recall" (Len Wiseman)

 

■ JON HÄGGQVIST

"En oväntad vänskap" (Olivier Nakache, Eric Toledano)

Kom 2011, men bubblade upp i Sverige under 2012 (liksom några andra av filmerna på min lista). En rakt igenom vacker rulle om en oväntad vänskap mellan två motpoler; en förlamad aristokrat och en problemfylld kille från ghettot. 112 minuter fyllda av värme och humor.

"The artist" (Michel Hazanavicius)

Fick inte för inte en Oscar i mastodontkategorin "Bästa film" i februari. Att en stumfilm, svartvit dessutom, skulle slå så stort en bit in på 2000-talet... vem hade egentligen trott det? Men Hazanavicius har stått för ett gediget, trovärdigt hantverk och Jean Dujardin briljerar i huvudrollen.

"Hugo Cabret" (Martin Scorsese)

Ett visuellt mästerverk, en hyllning till filmhistorien – och ett pojkäventyr att dras med i. Berättandet är måhända något långsamt (Scorcese var nog inte så sugen på att döda sina älsklingar) men undan för undan vävs en historia av nostalgisk karaktär.

"The dark knight rises" (Cristopher Nolan)

Inte samma aha-upplevelse som "The Dark Knight" men likväl en mycket värdig avslutning på en fantastisk trilogi. Jokern (Heath Ledger) satte pricken över i:et i "The Dark Knight". Bane (Tom Hardy), superskurken i "... rises", är lite kantigare och inte fullt lika utstuderad som sin föregångare.

"The descendants" (Alexander Payne)

En tragikomedi i ordets rätta bemärkelse. På sedvanligt sätt kan Payne hitta till skratt även i det dystra. Kontrasten mellan "spelplatsen" Hawaii och storyn, om en man (Clooney) i personlig kris, blir" en extra krydda i en annars relativt lågmäld historia.

"Skyfall" (Sam Mendes)

"Compliance" (Craig Zobel)

"The avengers" (Joss Whedon)

"Prometheus" (Ridley Scott)

"MIB III" (Barry Sonnenfeld)

Mer läsning

Annons