Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Cd-skivan sällsynt under granen

/
  • Cd-skivan var populär i ungefär 30 år, som det brukar vara med musikformat. Numera köper de allra flesta digital musik.
  • Daniel Johansson är musikbranschforskare och analytiker. Han tror att cd-skivan kommer att finnas kvar som julklapp under många år, även om färre kommer att köpa den.
  • Ludvig Werner är vd för Ifpi, skivbolagens branschorganisation.

En gång i tiden var cd-skivan en av våra vanligaste julklappar.
Nu är det sällan man ser den på julafton men dess status som present är långt från död, tror branschexperter.

Annons

Under julgranar i hela landet låg de i högar. Cd-skivorna. Deras hårda och exakta form var avslöjande långt innan ivriga fingrar hann riva bort presentpappret.

Men cd-skivorna har blivit allt mer sällsynta på senare år. Frågan är hur länge till de kommer att slås in till jul?

– Jag tror att det kommer ta lång tid, riktigt lång tid innan folk slutar att köpa dem helt och hållet. Cd-skivan kommer nog finnas kvar som ett komplement till digital musik ungefär som vinylskivan, även om den inte är lika sexig, säger musikbranschforskaren Daniel Johansson.

Han får medhåll av Ludvig Werner, vd för Ifpi som är musikbolagens branschorganisation.

– Jag tror att cd-skivan kommer att finnas som en tydlig produkt i säkert tio år till, men naturligtvis är den redan i dag en mindre produkt än den digitala musiken, säger han.

Cd-skivan hade sin storhetstid strax efter millennieskiftet. Då hade den redan funnits i 30 år. Formatet började bli populärt på allvar i början av 1990-talet - bland annat utsågs cd-spelaren till årets julklapp 1991 och cd-skivan fick samma utmärkelse 1995.

I och med utvecklingen av digital musik sjönk dock försäljningen under 2000-talet och år 2012 gick digital musik för första gången om den fysiska försäljningen av cd-skivor. I dag står digital musik för 75 procent av all försäljning i Sverige.

Så vilken produkt ska på sikt ersätta cd-skivan i rollen som musikrelaterad julklapp? Presentkort till strömmade tjänster som Spotify och Itunes har länge funnits på marknaden, men har än så länge inte slagit igenom på bred front.

– Precis som att presentkort till bio har varit en populär julklapp i flera år kan man tänka sig att den typen av gåvor skulle kunna bli större och gå att marknadsföra bättre än i dag, säger Ludvig Werner.

Daniel Johansson tror att presentkorten kommer få svårt att slå igenom eftersom de flesta i Sverige redan har abonnemang till strömmad musik. Om skivbolagen ska kunna profitera på julen framöver gäller det i stället att tänka annorlunda.

– Ska man öka intäkterna kring jul så handlar det om att få folk att lyssna på musik. Skivbolagen behöver kanske jobba mer aktivt med spellistor som är julinriktade för att få folk att lyssna på musik i stället för att få dem att köpa en produkt som de kan ge bort som julklapp.

Fakta/Cd-skivan

• Cd-skivan (förkortning av "compact disk") utvecklades mellan 1974 och 1983. En cd-standard togs fram gemensamt av Sony och Philips 1980 och två år senare lanserade Sony den första cd-spelaren i Japan. Storleken skulle vara tolv centimeter i diameter.

• Först mot slutet av 80-talet slog cd-skivan igenom ordentligt, främst eftersom kassettbanden fortfarande hade en så stark ställning.

• Försäljningen av cd-skivor nådde sin höjd år 2000-2001, därefter har försäljningssiffrorna dalat.

Karl Dalén/TT

Mer läsning

Annons