Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nej, för klimatets skull får vi inte flyga mer

En majoritet av riksdagsledamöterna tycker att vi kan flyga mer, om bara mer biobränsle används, visar en enkät i SvD. Det är djupt oroande att de folkvalda inte lyssnar på forskningen. Om den globala uppvärmningen ska bromsa måste vi flyga betydligt mindre än i dag.

Alla vänsterpartister och miljöpartister som svarat på enkäten säger nej till ökat flygande. Bland Sverigedemokraterna och allianspartierna råder rakt motsatt uppfattning. Det är inga problem med att flyga mer. Det räcker med att stoppa in lite biobränsle i tanken så löser det sig, menar de.

Det är tyvärr inte sant. Även med biobränsle som drivmedel orsakar flyget klimatförändringar, inte minst på marken. Ytan som är nödvändig för att ta fram så mycket biobränsle behövs i stället till jordbruk och skogsbruk.

Det internationella flyget har fördubblats på 15 år. Svenskarnas utlandsresor med flyg orsakar lika mycket utsläpp som vårt bilåkande. En enda Thailandsresa ger lika mycket utsläpp som en genomsnittlig personbil orsakar under ett år. En biljett till Bangkok smälter sju kvadratmeter is i Arktis, skriver hyllade vetenskapsjournalisten Karin Bojs i DN och uppmanar oss att åtminstone flyga med öppna ögon.

Det gör vi inte, och dessvärre blundar många politiker för riskerna. Centerledaren Annie Lööf blundar hårdare än de flesta. Hon pekade ut klimatet som den överordnade frågan för samhällets fortlevnad i en stor intervju i SvD, men hävdade samtidigt att vi kan flyga mer än vad vi gör i dag. Hon säger nej till begränsningar och nej till flygskatten. Centern har abdikerat som grönt parti.

Ännu värre är Sara Skyttedal, ledamot i Kristdemokraternas partistyrelse och tidigare ordförande i dess ungdomsförbund KDU. Hon twittrade nyligen så här: ”Det finns så många dumpuckon som bojkottar flyget att förutsättningarna för bolagen att investera i ny grön teknik försämras. Jag flyger därför några extra gånger. Det är min klimatkompensation.”

Hon hånar människor som aktivt tagit ställning. Armbryterskan Heidi Andersson och operasångaren Malena Ernman har valt bort sina internationella karriärer och stannar på marken. De är värda uppskattning i stället för spott och spe. Och frågan om vem som är smartast är inte svår att svara på.

Ny teknik är bra och nödvändig, men det räcker inte för att avvärja hotet. Att säga att vi kan flyga mer är lika obegåvat som att säga att vi nu kan dundra på med våra fossildrivna bilar för att om tio år har elbilen tagit över. Det brådskar nämligen.

I den här ödesfrågan har alla ett personligt och individuellt ansvar. Måste man ta bilen eller går det att ta cykeln eller bussen? Hur många privata flygresor får man göra på ett år? Noll är idealet, men är två för mycket?

Politikerna på alla nivåer borde vara föredömen och inte uppträda som faktaresistenta klimatskeptiker. De borde införa energi- och koldioxidskatter, de borde fundera på om det är vettigt att med skattemedel subventionera kommunala flygplatser på var tionde mil. Tyvärr är inte mycket som tyder på att de kommer att öppna ögonen.