Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Se vårens sista Frukoststudio – hon tipsar om hur Örnsköldsvik ska kunna ta mer plats

Säsongens sista Frukoststudio i Örnsköldsvik blev välbesökt. Av 100 anmälda kom – 115.

Annons

TV-klippet: Se vår livesändning från Frukoststudio

Gäster denna gång var Martin Sahlin, creative director på spelföretaget Coldwood, som har utvecklat dataspelet Unravel. Ett populärt spel där miljöerna är hämtade från bland annat Umeå – och huvudkaraktären Yarny är gjord av garn.

Helena Nordström, vd på Placebrander, jobbar med platsmarknadsföring. Tidigare har de bland annat jobbat med Åre turism, Visit Sweden och numera också Höga Kusten Destinationsutveckling.

Helena Nordström hade mycket klokt att förmedla. Och hon sa det i ett forum där många lyssnade. Inte så konstigt med tanke på hur inne det är med turism och hur mycket det pratas Höga Kusten.

– Bilden av den här platsen beror mycket på er egen bild av den. Det börjar med er, ska ni veta.

Hon drog ett exempel:

– Jag är rätt nyfiken på Borås eftersom boråsarna själva är stolta över sin kommun.

Helena Nordströms tips på hur framgångs ska nås:

* Var så äkta som möjligt. man genomskådas fort.

* Skapa utveckling; av arrangemang, bostäder och trevliga restauranger.

* Gör det tillsammans. Se till att få med det offentliga, näringslivet och föreningarna.

Martin Sahlin är en av skaparna av spelet Unravel, det röda nystanet, som såg dagens ljus i februari i år; efter ett skapandearbete på cirka två och ett halvt år.

– Jag har tillverkat tv-spel i 13 år. Det här är olikt allt annat vi gjort.

Martin Sahlin hade också goda råd att dela med sig av:

– Det håller garanterat inte att göra saker man inte tror på. Kompromissa med allt, men inte med hjärtat.

Speltillverkare Sahlin sa också, lite förvånande:

– Jag avskyr tidsfördriv. Tid är en ändlig och en dyrbar resurs, värdera den. Ett spel som tar tid ska också ge någonting.

Martin Sahlin, creative director på Coldwood.

Helena Nordström, vd på Placebrander.

Mer läsning