Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

När ljuset har betydelse

Efter tio år på Statens konstråd är han tillbaka på egna ben.
Nu tillbringar Jörgen Nilsson dagarna i ateljén. Här finns utrymme för att skapa – men också att luta sig tillbaka.

För fem år sedan byggde konstnären Jörgen Nilsson sin ateljé hemma på gården. Det vita huset har stora fönster som vetter mot Själevadsfjärden. Det är ljust och luftigt, här står skapandet i fokus.

– Dagsljuset är en viktig aspekt, framför allt när man ska måla. När vi ritade det här huset tillsammans med en arkitekt utgick vi från vårt bostadshus, ett gammalt torp som vi renoverade på 80-talet, säger han.

Oftast arbetar han på övre våningen. Här har han färgburkar och penslar prydligt ordnade i skåp, tavlor står lutade mot väggarna.

Den nedre våningen är sparsamt inredd, här står en skinnsoffa framför fönstren, ett arvegods som inte fick plats någon annanstans. På den öppna ytan är takhöjden fyra meter, något som underlättar vid arbete med höga skulpturer.

Läs mer: Modereportage i torpmiljö

Som projektledare på Statens konstråd har Jörgen Nilsson de senaste tio åren inrett med konst i offentlig miljö. Han har varit med och upphandlat konst över hela landet, sista jobbet gjorde han i Haparanda strax innan jul.

Nu ägnar han sig enbart åt sin egen konst, hans dagar i ateljén startar vid åtta och slutar vid fyra på eftermiddagen.

– Jag börjar där jag slutade för tio år sedan. Jag har jobbat med andra konstnärer, det sägs att det ska vara utvecklande, men för min del är det som att jag börjar om. Just nu slänger jag det mesta som jag skapar.

– Jag kommer nog försöka hitta ett deltidsjobb så småningom, jag gillar att både jobba som konstnär och göra något annat.

Läs mer: Elin Holmberg: Det fina livet på Facebook

Även om hans konstintresse är stort, har han inte så mycket konst i det egna hemmet.

– När man sätter upp 75 tavlor någonstans ena dagen, känns det inte som något man vill göra även hemma nästa dag.

Men han har tips när det gäller att inreda med konst. Det första är att tänka på symmetrin – och att gärna låta konstverk och främst skulpturer ta plats i mitten på en yta.

– Sedan är det viktigt att en tavla hänger på lagom höjd, mitten av tavlan ska vara i ögonhöjd för en person av medellängd.

– Jag är noggrann med montaget, om man har lagt ner mycket jobb på något, bör även slutklämmen blir bra. När det gäller inramningen, är det viktigt att hörnen inte har glidit isär, eller att passepartouten blivit gulaktig.

– Reflexer kan vara ett problem om en tavla med glas sätts upp mitt emot ett fönster. Då tycker jag man bör gå till glasmästaren och byta till ett mer passande glas, som inte reflekterar.

Vad betyder konsten i offentliga och privata miljöer?

– Jag har kommit till arbetsplatser som varit själsdöda för att det inte funnits konstverk. När vi sedan har inrett med konst, kan den berätta en historia om liv, död och kärlek.

– Men det ställs höga krav på konsten. Den ska öppna för en berättelse och stimulera folks fantasi. Det låter självklart och enkelt, men så är det inte.

Det är just historien i och kring ett konstverk han vill lyfta fram.

– Många människor talar om värdet på konst, det kan jag tycka är naivt. Det viktiga är innehållet som förmedlas, berättelsen och formen – det är styrkan i ett konstverk.

Läs mer: Verksta´n är Håkans pojkrumsdröm

Läs mer: Modereportage i torpmiljö

Vill du läsa mer från Härliga hem? Läs e-tidningen från i fredags – där finns hela bilagan.