Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Volvo V70 har aldrig varit bättre

/
  • Generation tre av V70 har fått ett nytt frontparti och lite rundare bakparti.
  • Volvos ART-teknik är det allra senaste i dieselmotorer. Insprutarna anpassar bränsleinsprutningen i varje cylinder via en dator utifrån vilken belastning som motorn utsätts för.
  • Instrumenteringen känns igen från övriga Volvomodeller. Ett plus för den eluppvärmda ratten.
  • Volvos nya fyrcylindriga motor byggs i Skövde. Motor på bilden är dieseln på 181 hk och 400 Nm i vridmoment.
  • Gammal och trött. Helt fel, tycker Ola Thelberg.

Är Volvo V70 gammal, trött och uttjänt som bilmodell? Nej, glöm det!
Sveriges mest sålda bil har aldrig varit bättre.
Vi har provkört nygamla V70 med den nya dieselmotorn som byggs i Skövde.

Annons

V70 med den nuvarande karosseriformen kom år 2000. Det var den första bilmodellen med Volvos nya ägare, Ford. Jag var med på världspremiären i Nice och vi motorjournalister var imponerade över designen och all ny teknik.

Mycket av tekniken var gemensam med Ford Mondeo och det visade sig bli ett stort problem för många Volvoägare. Kostsamma reparationer av hjullager, styrleder och länkarmar försämrade märkets rykte under några år.

Från årsmodell 2006 var V70 utrustade med bättre grejer och sedan dess har problemen minskats. Volvo har tappat i försäljning på V70 men behåller trots allt första platsen i Sverige. Aggressiv försäljning är orsaken, vilket har skett på bekostnad av att säljtvåan VW Passat minskar i försäljning.

V70 fick en rejäl ansiktslyftning 2008 och då var de mesta av barnssjukdomarna borta. Motorprogrammet bestod av bensinmotorer från Ford, dieslar från franska PSA (Peugeot/Citroën) och Volvos egna femcylindriga motorer.

När Ford sålde Volvo till kinesiska Geely fick man inte behålla licenstillverkningen av motorerna. Volvos ledning tvingades snabbt ta beslut om att bygga en egen motor.

Resultatet blev en helt ny motorfamilj som fick namnet VEA (Volvo Engine Architecture) som byggs i Skövde. I grunden handlar det om en fyrcylindrig motor på två liter med ett effektspann från 120 hk till som mest 300 hk, diesel och bensin.

Den tekniskt mest intressanta är dieselmotorn. Under huven i den pärlemorvita Volvon sitter en motor på 181-hästkrafter med hela 400 Nm i vridmoment. Den har paketerats ihop med en åttaväxlad automatlåda från en japansk leverantör.

Det nya med dieselmotorn är att varje insprutare kan anpassa bränsleinsprutningen i varje cylinder via en dator istället för den konventionella lösningen med en enda trycksensor. Dessutom har man höjt bränsletrycket till extrema 2500 bar. Volvo är först med den så kallade ART-tekniken.

Enligt Volvo ska det minska bränsleförbrukningen med upp till 20 procent. Volvo uppger att det går att pressa ner förbrukningen till 4,1 lit landsväg och 4,5 liter/100 km i blandad körning, därmed skulle man vara världsbäst i klassen!

Under min testvecka kom jag aldrig ens i närheten av dessa siffror. På landsväg lyckades jag komma ner till som mest 5,8 liter och totalt blev det en snittförbrukning på 7,1 liter, alltså långt ifrån vad Volvo uppger. En trolig förklaring är att testbilen var spillans ny. Dieselbilar behöver generellt ett par hundra mil innan motorn är inkörd.

Dieselmotorn imponerar med sin mjuka gång. Den är inte lika rå som flera konkurrenter och står sig även i jämförelse med Volvos gamla femcylindriga diesel som Volvo behåller i sin fyrhjulsdriva V70- modeller under en övergångsperiod. 2015 ska det finnas fyrhjulsdrivning även till den fyrcylindriga motorn.

Konkurrenterna, framför allt Volkswagen, satsar stenhårt på automatiska dubbelkopplingslådor (DSG). Men Volvo väljer att satsa på en kompakt åttaväxlad automatlåda som jag verkligen gillar. Den växlar mjukt och fint.

Nya V70 har fått nytt utseende i fronten, lite bredare och diskretare samt mjukare former i baken. Det finns kolleger som tycker att V70 är gammal och att den borde ha ersatts av en ny kombi. Ska man resonera så har exempelvis BMW:s 5-serie hängt med i tio år.

Det märks att V70 är en genuin svensk bil, byggd för att tåla mycket stryk och anpassad för vårt klimat.

Exempel på det är eluppvärmd framruta, jättebra eftersom man slipper skrapa rutan. Eluppvärmd ratt och elvärme i baksätet är andra pluspoäng liksom start och stoppfunktionen. Ett separat batteri driver alla andra elförbrukare under startförloppet för att minska risken för felkoder, smart!

Hur är den då att köra?

Det säger "klonk" när jag stänger dörren, ett typiskt ljud hos dyrare Mercedes och BMW. Det märks att chassiet har utvecklats under årens lopp. Elektrisk styrväxel och den nya hjulupphängningen som funnits i fem år gör sitt till.

Automatisk inbromsning innan man krockar i låga farter och ett varningssystem när man byter heldragen linje är några exempel på att Volvo vill ligga långt fram i sitt säkerhetstänk.

Prismässigt matchar testbilen (335 000 kronor) väl konkurrenterna där VW Passat är främste utmanaren. Priset ligger på ganska precis 7,5 basbelopp och är därmed skräddarsydd för tjänstebislåkarna eftersom den också miljöklassad. Men vill man ha en massa lull-lull drar priset snabbt iväg.

Bra jobbat Volvo!

Mer läsning

Annons