Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Utmaningar för bilbranschen

Vilka köper framtidens bilar? Det är en fråga som bilindustrin måste ställa för att överleva.
– Slaget kommer att stå hos säljaren och då gäller det att ha ett stort utbud av olika modeller som kan attrahera olika livstidsstilar, säger framtidsforskaren Jens Lanvin.

Annons

Europeisk bilindustrin är i kris. Det är överproduktion av bilar samtidigt som befolkningen minskar. Europas största bilbyggarland Tyskland kommer att minska sin befolkning med 10 miljoner på 20 år. Samtidigt skjuter ungdomarna upp sitt körkort och väntar med bilköpet, för många blir det aldrig aktuellt. En mardröm för bilindustrin.

Mot den bakgrunden måste bilbranschen ta nya grepp för att överleva.

– Det pratas för mycket om miljö hit och dit. I stället borde man fundera på vilka mekanismer som styr köpet av bil. Branschen måste också ställa frågan varför man ska köpa en bil, säger Jens Lanvin.

Studier visar att den sociala rädslan styr bilköpet. Det innebär att man väljer en bil som grannen eller arbetskompisen kör. Det är få som vågar sticka ut för mycket genom att köpa en udda bil. En typisk privat bilköpare är en person som har barnen utflugna, den gruppen utgör 65 procent.

Men det kommer att ske stora förändringar, tror Jens Lanvin.

– Se på utvecklingen av mobiltelefoner där man skräddarsyr och skapar nya behov hela tiden, där har bilbranschen mycket att lära.

I framtiden måste branschen lyssna mer på kundernas behov, skapa egna forum på sociala medier och framför allt vara mer engagerade när kunden kommer in i bilhallen.

– Då gäller det att kunna erbjuda ett stort urval av bilmodeller. Bilar som är skräddarsydda för unga, familjer och gamla. Vill man ha orange inredning ska man också få det utan problem.

– Vi kommer också att få se nya mönster i bilismen. Bilpoler i storstäderna där man snabbt kan hyra bil på nätet och då försvinner ju själva ägandet, säger Jens Lanvin.

Bilbranschen måste också vara med i stadsplaneringen så att man tidigt kan vara med och utveckla energisnåla bilar som går på el från laddstationer.

– Bilar som bara används vid vissa tillfällen, exempelvis designade för transporter till och från närbutiken. Är vi på väg mot Fritidsbilen.se där man snabbt och enkelt kan hyra en anpassad bil för semestern till fjällen?

– Jag kan också tänka mig en form av Spotify där man hyr en bil utan att bekymra sig för ägandet. Bilbranschen kanske ska erbjuda ungdomarna en körkortsutbildning. Det är en stor utmaningsom väntar branschen, säger Jens Lanvin som arbetar för marknadsundersökningsföretaget Ipsos.

Mer läsning

Annons