Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Supermiljöbilen inget för minusgrader

/

Annons

Den här veckan har jag varit en miljövän. Har kört en supermiljöbil som drivs med både el och bensinmotor.

På utsidan ser den ut som en vanlig suv, men innanför skalet ryms den teknik som tar oss till framtiden.

Mitsubishi har gått allra längst med sin Outlander som har två elmotorer. En bensinmotor laddar batteriet och griper in i farter över 120 km/tim. Batteriet kan också laddas med en sladd till ett 230-voltuttag. Det kallas på fackspråk "Plug in hybrid".

Upptäckte snabbt att jag fick tänka om och ändra på vardagsrutinerna. Efter jobbet in med laddsladden in i eluttaget i garaget så att batteriet var fulladdat dagen efter.

Ändå startade bensinmotorn med jämna mellanrum, trots att Mitsubishi lovat minst fyra mil på ren el.

Dag två gick säkringen och jag insåg att när det är minus tio grader är det omöjligt att släppa ut noll klodioxid.

För att snabbt få värme inne i kupén behövs ett el-element eftersom motorns kylvattensysten inte blir uppvärmt. Och för att inte frysa under körningen behövs ännu mer elvärme från batteriet som i sin tur minskar räckvidden med upp till 40 procent.

I bränsledeklarationen uppger Mitsubishi en bränsleförbrukning på 0,17 liter per mil. Den siffran kom jag aldrig i närheten av. Nu landade jag på i genomsnitt en halv liter per mil!

Upplevde samma sak med Volvo V60 plug in hybrid för ett år sedan. När jag frågade Volvos tekniker varför den drog mer bränsle än en vanlig V60, blev svaret:

-Tekniken fungerar inte i kyla!

Regeringen tycker att dessa bilar ska få en miljöbonus på 40 000 kronor. Men pengarna räcker bara till 5000 bilar.

Premien väntas ta slut om några månader. Dessutom är det flera månaders leveranstid. Köper man en supermiljöbil i dag är risken stor att man missar miljöbonusen då den betalas ut först när bilen levereras.

Supermiljöbonusen är en av många tokigheter från regeringen på miljöbilsområdet.

Jag berömde Volvo V70 för två veckor sedan och blev kritiserad för att jag påstod att V70 II var en facelift, alltså inte en ny bil. Volvo V70 II lanserades 2008 med omfattande modifieringar, framförallt i hjulupphängningen, men även lite ändringar i karossen. Nu var det i princip bara delar från Ford.

Men att kalla den för en helt ny bilmodell är att gå för långt.

Bilbranschen vill gärna kalla sina faceliftar för nya modeller, förståeligt eftersom man vill sälja bilar.

Mer läsning

Annons